Ticker

6/recent/ticker-posts

WARGA INDONESIA DIPENJARA 26 BULAN KERANA MENGGUNAKAN MYKAD MILIK ORANG LAIN

KOTA KINABALU: Seorang wanita warga Indonesia berusia 41 tahun dipenjara 26 bulan, kerana menggunakan MyKad milik orang lain sebagai miliknya.



Dorisna Dullah mengaku bersalah di hadapan Majistret Lovely Natasha Charles atas pertuduhan memiliki MyKad atas nama Harfika Sari Hamka pada 11.30 pagi pada 13 Sept tahun ini di Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) di sini.

Pegawai Pendakwa JPN Mohd Naser Mohd Nadzeri memaklumkan mahkamah bahawa Dorisna menggunakan MyKad Harfika sebagai dokumen perjalanannya dari Tawau ke bandar untuk menyelesaikan perkara di JPN berhubung sijil kelahiran anaknya.

Semakan pada kedua-dua cap ibu jari Dorisna mendapati ianya tidak merujuk kepada sebarang rekod kad pengenalan di JPN, kata Mohd Naser.

Pertuduhan itu, mengikut Seksyen 25(1)(o) Peraturan Pendaftaran Negara 1990 (Pindaan 2007), memperuntukkan hukuman penjara sehingga tiga tahun atau denda jika sabit kesalahan.

Dorisna, yang tidak diwakili peguam memohon kelonggaran dengan mengatakan bahawa dia mempunyai empat anak, menganggur dan perlu menjaga keluarganya.

Mohd Naser menggunakan hukuman pencegahan sebagai pengajaran kepada Dorisna dan orang ramai.

Mohd Naser berhujah bahawa memiliki kad pengenalan orang lain sebagai dokumen pengenalan diri adalah satu kesalahan yang perlu dipandang serius.

Menurutnya Dorisna, dia hanya mempunyai salinan fotostat pasport Indonesia yang telah tamat tempoh.

Dorisna mendakwa menemui MyKad di Tawau dan telah menggunakannya untuk datang ke Kota Kinabalu tanpa ditahan pihak berkuasa walaupun dia tidak mengenali pemilik kad pengenalan tersebut, kata Mohd Naser sambil menambah dia pasti Dorisna akan teruskan menggunakan MyKad tersebut pada masa hadapan.

Mohd Naser memaklumkan kepada mahkamah terdapat juga aduan diterima JPN berhubung kad pengenalan yang telah didaftarkan sebagai mati walaupun pemilik kad pengenalan itu masih hidup.

“Semakan lanjut mendapati kad pengenalan pemilik sebenar telah hilang dan telah digunakan penyamar terutama pendatang tanpa izin sebagai dokumen pengenalan diri.

“Apabila penyamar meninggal dunia, kematian akan didaftarkan berdasarkan kad pengenalan milik penyamar dan telah menyebabkan segala urusan harian pemilik sebenar kad pengenalan itu terganggu sehinggakan wang dalam bank turut dibekukan. .

“Banyak lagi implikasi negatif yang bakal dihadapi oleh pemilik sebenar termasuk jika penyamar melakukan jenayah, rekod jenayah akan direkodkan dalam rekod polis walaupun yang melakukan jenayah itu bukan pemilik sebenar tetapi penyamar.

“Justeru, kami memohon hukuman berat terhadap tertuduh kerana kesalahannya memiliki kad pengenalan bukan miliknya boleh mendatangkan pelbagai implikasi negatif kepada pemilik sebenar kad pengenalan itu dan merupakan kesalahan serius, kata Mohd Naser.

Mahkamah memerintahkan Dorisna menjalani hukuman itu dari tarikh dia ditangkap dan dirujuk ke Jabatan Imigresen selepas itu.

SUMBER: DAILY EXPRESS ONLINE

Post a Comment

0 Comments