Ticker

6/recent/ticker-posts

500 PEKERJA KILANG ROKOK SAMPOERNA POSITIF COVID-19

500 Orang Pekerja Kilang Rokok Sampoerna Dijangkiti Covid19, Sila Semak Tarikh Rokok Anda Dibuat


Ketua Kelompok Penanganan Kuratif Covid-19 di Provinsi Jawa Timur, Dr. Joni Wahyuhadi melaporkan, ada sekelompok penularan virus korona baru di Surabaya. Di mana terdapat kira-kira 500 pekerja PT HM Sampoerna Rungkut yang disyaki telah dijangkiti.

Dari jumlah tersebut, sebanyak 100 pekerja telah diasingkan di sebuah hotel yang tidak didedahkan di Surabaya. Mereka telah menjalani ujian yang cepat dan hasilnya positif. Mereka sedang menunggu keputusan ujian swab yang dilakukan di RSU Dr. Soetomo.

“Sekarang sudah ada di hotel, saya tidak perlu menyebut namanya. Nanti anda takut pergi ke hotel, jika saya nyatakan. Kini terdapat 63 orang di hotel, dan 100 lagi di hotel. Itu dengan ujian pantas yang positif. Maaf, positif 63 orang. Selebihnya tidak ada maklumat mengenai hasilnya. Besok kita akan melakukan ujian swab PCR di RSU Dr. Soetomo, “kata Joni kepada wartawan di Gedung Negeri Grahadi di Surabaya, seperti dilansir Beritajatim.com, Rabu (29/4/2020) malam.

Doktor Joni, yang juga Pengarah RSU Dr. Soetomo Surabaya, menjelaskan bahawa terdapat 323 pekerja PT HM Sampoerna Rungkut yang tidak bergejala dan telah melakukan ujian pantas.


“Petang ini dilaporkan kepada saya bahawa terdapat 63 orang yang positif ujian cepat. Sementara ujian pantas yang lain berterusan. Tetapi, malam ini akan dilaporkan lagi sekitar esok (Khamis hari ini) akan ada ratusan orang yang akan PCRed. Dua orang meninggal dunia, status positif sejak 14 April meninggal dunia. Ini adalah Rungkut Sampoerna. Kami mengadakan perbincangan semalam dengan Gabenor dan pihak pengurusan Sampoerna untuk menyelesaikan masalah ini, “jelasnya.

Dia juga menyebut bahawa terdapat sembilan Pesakit simptomatik dalam Pengawasan (PDP) yang mengalami gejala dan telah dirawat di hospital. Selebihnya, dalam keadaan baik, sihat.

“Terdapat 165 orang yang kami uji swab, hasilnya belum keluar. Kemudian, terdapat 323 ujian dirapid, 63 daripadanya positif semalam. Kemudian, dilaporkan petang ini sekitar 100. Sekarang, 100 ini yang akan kita sapu esok. Terdapat kira-kira 500 kumpulan Sampoerna ini. Tetapi pengurusan Sampoerna telah menutup kompleks atau bahagian yang terjejas dan memberhentikan pekerjanya dalam satu bahagian, “tambahnya.

Sumber SuaraJatim.ID