Ticker

6/recent/ticker-posts

PELAJAR YANG DIBENAR PULANG MELANGGAR KUARANTIN RUMAH

KOTA KINABALU: Beberapa pelajar yang dibenarkan pulang dari kampus mereka didapati telah melanggar kuarantin rumah mereka.



Pengarah Jabatan Kesihatan Sabah, Datuk Dr Christina Rundi, berkata dari pemeriksaan mereka, pegawai kesihatan mendapati ada yang melanggar karantina rumah mereka.

"Ada yang tidak menjawab telefon mereka, sementara yang lain didapati memberikan alamat dan nombor telefon yang salah atau tidak wujud kepada pegawai kami," katanya dalam satu kenyataan di sini pada lewat malam Ahad (10 Mei).

Dia mengatakan tindakan akan diambil terhadap pelajar-pelajar ini, termasuk membawa mereka ke kemudahan kuarantin yang disediakan oleh kerajaan.

"Jika mereka terus melanggar kuarantin, tindakan hukum dapat diambil terhadap mereka," kata Dr Rundi.

Dia mengatakan pelanggar ini boleh dipenjara hingga dua tahun atau denda, atau kedua-duanya.

Dia berkata dengan lebih banyak perniagaan dibuka semula dan perintah kawalan pergerakan yang lebih santai (MCO), mereka yang harus pergi bekerja dan keluar di tempat awam mesti berlatih menjauhkan diri, memakai topeng ketika berada di luar, sentiasa mencuci tangan dengan air dan sabun, atau membersihkan diri dengan kerap.

Mereka yang mengalami gejala Covid-19 disarankan untuk segera mendapatkan rawatan perubatan, sementara mereka yang tidak mempunyai alasan untuk keluar dan hendaknya terus tinggal di rumah, tambahnya.

Sabah mempunyai 317 kes Covid-19 pada 10 Mei, di mana 27 daripadanya masih dirawat, dengan jumlah kematian empat orang.

Post a Comment

2 Comments

  1. Sia-sia belajar di universiti otak masih dekat lutut.

    ReplyDelete
  2. Otak masih tggl dkt University ni

    ReplyDelete