Ticker

6/recent/ticker-posts

GURU GUNA MYKAD PALSU SELAMA 29 TAHUN AKHIRNYA TERBONGKAR

 


KENINGAU: Seorang lelaki telah bekerja sebagai seorang guru di sebuah sekolah menengah di Sabah selama 29 tahun menggunakan MyKad palsu.

Ridal Abdul Kadir dihukum penjara selama 10 bulan dan denda RM6,000 jika gagal membayar denda tersebut.

Berumur 54 tahun, dia mengaku bersalah di hadapan Majistret Nur Asyraf Zolhani kerana memiliki MyKad palsu dengan nombor siri 700711-12-5369 untuk bekerja sebagai seorang guru di SMK Kemabong, Tenom.

Berikutan aduan awam, Ridal ditangkap pada 29 Januari 2024, pada pukul 11.30 pagi selepas pemeriksaan di tempat letak kereta kuarters guru sekolah tersebut.

Beliau kemudian dibawa ke Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) di cawangan UTC Keningau pada hari yang sama dan ditahan semula pada pukul 2.30 petang untuk tindakan lanjut.

Semasa pemeriksaan sistem JPN, didapati bahawa Ridal adalah Penduduk Sementara dan bukan warganegara Malaysia seperti yang dinyatakan di MyKad palsunya.

Siasatan menyeluruh juga mengesahkan bahawa Ridal telah bekerja sebagai seorang guru di SMK Kemabong, Tenom, Sabah, sejak 1994, berdasarkan beberapa surat pelantikan, termasuk surat pemberian status pesara dan surat pengesahan majikan.

Dalam bantahan, peguam Korventt Wheezar meminta belas kasihan dan peluang bagi tertuduh, yang merupakan penderma pertama, untuk memulakan lembaran baru pada masa depan.

Beliau menyampaikan, antara lain, bahawa satu-satunya alasan Ridal mengambil risiko sedemikian adalah untuk mewujudkan hasrat dan impian menjadi pendidik dan guru yang berdedikasi.

"Beliau telah mendidik banyak pelajar dan ahli sukan yang cemerlang dalam tahun-tahun mengajarannya, dan beliau melakukan semua itu dengan bangga dan dedikasi, semata-mata kerana mendidik kanak-kanak adalah, dan akan selalu menjadi, hasrat utamanya.

"Sebelum pertuduhan yang dibawa terhadapnya juga, beliau akan bersara tetapi pada hujungnya, beliau tidak akan menerima sebarang faedah mengingat keadaan dan sifat tuduhan terhadapnya.

"Oleh itu, adalah tidak dapat dielakkan bahawa selepas dijatuhkan hukuman terhadap tertuduh, beliau akan kehilangan semua faedah yang sepatutnya diterima dan akan menerima hukuman sebagai gantinya."

Katanya, Ridal, yang berkahwin dengan empat orang anak, juga menyesal dan memohon maaf kepada semua yang mungkin terjejas oleh tindakannya.

Pegawai pendakwaan JPN Mohd Naser Mohd Nadzeri menyeru untuk hukuman yang memberi peringatan mengambil kira kepentingan awam, keadilan sosial, dan seriusnya kes itu kerana melibatkan kedaulatan negara.

Dalam kes ini, tertuduh adalah penduduk sementara dengan ibu bapa kedua-duanya dari Indonesia.

"Sebarang alasan yang dikemukakan untuk membenarkan pemilikan kad pengenalan palsu adalah tidak relevan.

"Tertuduh juga telah menggunakan kad pengenalan palsu ini untuk bekerja sebagai seorang guru selama kira-kira 29 tahun dan telah menikmati faedah sebagai seorang kakitangan awam."

SUMBER: NST

Post a Comment

0 Comments