Ticker

6/recent/ticker-posts

SHELL BERTEMU KETUA MENTERI SABAH MENGENAI PENUTUPAN 35 STESEN MINYAK DI SELURUH SABAH


KOTA KINABALU: Shell Malaysia telah dijemput untuk mengadakan pertemuan dengan Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor bagi menjelaskan sebab penutupan tanpa pengumuman pada bulan Januari akan datang terhadap 35 stesen peruncit di Sabah dan Labuan.

"Hakikatnya, saya menyedari situasi ini dan akan berjumpa dengan Pengerusi Shell Malaysia, Siti Hurrairah Sulaiman, bagi mendapatkan maklumat lanjut mengenai situasi dan nasib peniaga runcit yang terjejas," kata Hajiji dalam satu kenyataan pada Jumaat (23 Jun).

Berita telah tersebar pada awal minggu ini mengenai penutupan 35 stesen Shell pada awal Januari, termasuk 10 di Tawau, 2 di Semporna, 6 di Lahad Datu, 12 di Sandakan, 2 di Labuan, dan masing-masing 1 di Likas, Telipok, dan Kuala Penyu.

Shell Timur Sdn Bhd, pengendali stesen Shell di Sabah dan Labuan, telah mengesahkan pada awal Jumaat bahawa beberapa stesen peruncit yang kurang produktif akan ditutup untuk mengekalkan prestasi syarikat semasa proses penilaian yang berterusan.

Difahamkan bahawa Kerajaan Sabah mempunyai pegangan ekuiti sebanyak 15% dalam Shell Timur melalui Kumpulan Yayasan Sabah yang dimiliki oleh kerajaan negeri.

Turut difahamkan bahawa wakil daripada Shell telah memberitahu kumpulan tersebut mengenai penutupan tersebut, tetapi mereka masih belum menghubungi pihak atasan Kerajaan Sabah untuk membincangkan perkara ini.

Menurut laporan berita, tindakan ini diambil terutamanya disebabkan oleh kerugian yang telah dialami selama beberapa tahun disebabkan oleh mekanisme harga automatik (APM) yang tidak disemak secara berkala.


Post a Comment

0 Comments