Ticker

6/recent/ticker-posts

PEMANDU E-HAILING ROMPAK PENUMPANG DIJATUHKAN HUKUMAN PENJARA DAN SEBATAN

 

KOTA KINABALU: Seorang wanita yang memandu kereta dan seorang lagi lelaki dijatuhi hukuman penjara 21 tahun oleh Mahkamah Sesyen kerana merompak seorang penumpang di Tawau awal bulan ini.

Hakim Mahkamah Sesyen Tawau Awang Kerisnada Awang Mahmud menjatuhkan hukuman penjara 10 tahun kepada Ziana Abdul Zain, 27, manakala Hamzah Syed Hamid, 26, dikenakan 11 tahun dan enam sebatan.

Tertuduh mengaku melakukan pertuduhan mengikut Seksyen 395 (bagi samun berkumpulan) dan 397 (untuk samun menggunakan senjata maut) Kanun Keseksaan pada Isnin (27 Jun).

Mengikut fakta kes, kedua-dua tertuduh dan seorang lagi suspek yang masih bebas menyamun seorang lelaki berusia 27 tahun yang menaiki kenderaan yang dipandu Ziana, warga asing, di kawasan Fajar kira-kira jam 2.30 pagi Jun 14.

Selain pemandu, terdapat dua lagi lelaki duduk di bahagian belakang ketika penumpang masuk ke dalam kenderaan.

Pemandu dan dua lelaki itu tiba-tiba meminta penumpang menyerahkan barang berharganya, dengan salah seorang lelaki mengacukan pisau ke arahnya.

Mangsa yang kehilangan telefon bimbit dalam rompakan itu mengalami luka di salah satu jarinya. Pisau itu dipercayai dicampak ke dalam semak berhampiran.

Hakim Awang Kerisnada berkata mahkamah telah mempertimbangkan dengan teliti fakta kes kerana ia adalah perkara kepentingan awam memandangkan ia melibatkan perkhidmatan ehailing.

Beliau berkata mahkamah juga mahu orang ramai mempunyai tahap kesedaran yang lebih tinggi mengenai keselamatan mereka apabila menggunakan perkhidmatan tersebut.

SUMBER: THE STAR

Post a Comment

0 Comments