Ticker

6/recent/ticker-posts

GAMBAR SATELIT BAKAL IBU NEGARA BARU INDONESIA

 


Terdapat perkembangan menarik terbaru dalam dunia pembangunan bandar baru yang sedang giat berlaku di Indonesia. Melalui gambar satelit yang diambil dari angkasa, kita dapat melihat bagaimana sebuah bandar baru yang sedang muncul dari dalam hutan belantara.

Indonesia, sebagai negara keempat terpadat di dunia, menghadapi masalah serius dengan ibu negaranya, Jakarta. Ibu negara yang semakin merudum ini, dari segi jumlah penduduk, sudah berkembang dari kurang daripada sejuta orang pada tahun 1945 menjadi lebih kurang 30 juta orang pada masa kini.

Masalah tidak hanya terhad kepada kesesakan jalan raya dan pencemaran alam, tetapi Jakarta juga sedang tenggelam semakin mendalam ke dalam tanah. Hampir 40% daripada kawasan Jakarta kini berada di bawah paras laut, dan dipercayai bahawa 25% daripada bandar ini akan terendam pada tahun 2050.

Kerana masalah ini, Indonesia telah mengumumkan hasrat untuk memindahkan ibu negara dari Jakarta ke sebuah tempat terpencil yang dipanggil "Nusantara" di Kalimantan Timur. Rancangan yang ambisius ini telah dimasukkan ke dalam undang-undang Indonesia pada tahun 2022, ketika Nusantara hanya merupakan hutan tropika.

Sekarang, hampir dua tahun kemudian, gambar satelit yang dikongsi oleh NASA Earth Observatory menunjukkan bagaimana sebuah bandar yang belum wujud dapat dilihat perlahan-lahan muncul dalam hutan.

Pada April 2022, kawasan ini masih dipenuhi dengan hutan hujan tropika yang hijau luas. Tetapi pada Februari 2024, gambar dari NASA menunjukkan bagaimana pemukiman manusia mula membentuk bandar baru Indonesia.

Dalam gambar-gambar terbaru ini, kita dapat melihat jalan-jalan yang baru dibina dan bangunan-bangunan yang mula dibangunkan di kawasan tersebut. Walaupun pembinaan masih jauh dari selesai, rancangan ini dijangka akan siap pada tahun 2045.

Langkah ini adalah sebahagian daripada usaha Presiden Indonesia, Joko Widodo, untuk menyelamatkan penduduk Jakarta. Kerajaan Indonesia berharap untuk memindahkan sehingga 1.9 juta orang ke Nusantara menjelang tahun 2045, dengan beberapa pegawai awam mungkin akan berpindah seawal tahun ini.

Walau bagaimanapun, terdapat kebimbangan tentang pemindahan ibu negara ini. Menurut CNBC, kos pembinaan Nusantara dianggarkan sekitar $35 bilion, tetapi kerajaan hanya menyumbangkan 20% daripada jumlah itu. Harapan kerajaan adalah untuk mendapatkan 80% baki kewangan dari pelabur asing, tetapi terdapat kelewatan dalam mendapatkan dana tersebut, yang mungkin akan memperlambat kemajuan projek ini.

Post a Comment

0 Comments