Ticker

6/recent/ticker-posts

BEKAS PELAJAR MENANG LAWAN SAMAN RM 150 000 GURU TIDAK MASUK KELAS

 


Dalam keputusan penting, tiga bekas pelajar SMK Taun Gusi di Kota Belud, Malaysia, telah memenangi saman terhadap guru bahasa Inggeris mereka dan yang lain kerana gagal menghadiri kelas selama tujuh bulan pada 2017. Bekas pelajar, Russia Sabdarin, Nur Natasha Allisya Hamali, dan Calvina Angayung, yang berusia 22 tahun pada masa keputusan itu, memfailkan saman pada Disember 2020, memetik pelanggaran hak perlembagaan mereka untuk mengakses pendidikan.

Hakim Mahkamah Tinggi Leonard David Shim memutuskan memihak kepada plaintif, menyatakan bahawa defendan telah melanggar kewajipan berkanun mereka di bawah Akta Pendidikan dengan gagal menyediakan pelajar untuk peperiksaan dan melanggar hak perlembagaan mereka untuk pendidikan. Defendan termasuk guru Bahasa Inggeris, pengetua sekolah, ketua pengarah Kementerian Pendidikan, menteri pendidikan, dan kerajaan.

Mahkamah menganugerahkan plaintif RM150,000 (Ringgit Malaysia) sebagai ganti rugi, yang perlu dibayar secara bersama dan berasingan oleh defendan. Ini termasuk ganti rugi nominal RM30,000 dan ganti rugi teruk RM20,000 bagi setiap plaintif. Mahkamah juga memerintahkan faedah ke atas ganti rugi pada kadar lima peratus setahun sehingga penyelesaian penuh.

Tambahan pula, mahkamah mendapati bahawa defendan tidak mengambil langkah yang munasabah untuk menjaga hak pelajar, dan ketidakhadiran guru Bahasa Inggeris yang kerap dan berpanjangan disahkan oleh rekod sekolah. Hakim mempersoalkan kredibiliti keterangan defendan pertama dan mengkritik defendan kedua kerana gagal melaksanakan kawalan disiplin dan penyeliaan ke atas guru tersebut.

Walaupun tuntutan plaintif untuk salah guna dalam jawatan awam tidak ditubuhkan, mahkamah memutuskan defendan bertanggungjawab secara wakil bagi perbuatan dan peninggalan defendan pertama dan kedua, kerana mereka terletak di bawah bidang kuasa Kementerian Pendidikan dan kerajaan.

Disebabkan kepentingan kes berkenaan hak asasi untuk pendidikan dan kepentingan awam, mahkamah tidak mengarahkan plaintif membayar kos guaman. Tuntutan itu, yang bermula pada September 2022 dan berakhir pada Januari 2023, melibatkan 10 saksi bagi plaintif dan tiga saksi bagi defendan.


Post a Comment

0 Comments