Ticker

6/recent/ticker-posts

STARBUCKS CAWANGAN TAWAU – SEJARAH KOPI YANG PERLU ANDA TAHU

 

STARBUCKS CAWANGAN TAWAU.
KREDIT FOTO FACEBOOK MOHAMMAD SYAZMEEN OMAR

Satu gambar yang viral untuk penduduk Tawau hari ini adalah apabila seorang pengguna telah berkongsikan lokasi “bapa” kepada kedai kopi hipster di Tawau iaitu Starbucks Coffee bakal di buka berhampiran dengan lampu isyarat Takada Batu 2. Namun begitu, berapa ramai pencinta kopi tahu asal usul dan sejarah bermulanya industry kopi di seluruh dunia?


Sekiranya anda bercadang untuk membuka kedai kopi hipster di Tawau, atau sekadar ingin membawa teman dan kenalan dan membuatkan mereka kagum dengan pengetahuan anda mengenai kopi, bacalah serba sedikit sejarah kopi dan mesin-mesin kopi yang digunakan untuk membuat secawan kopi panas yang sedap.

Siapa sangka bahawa buah beri yang ditemui oleh sekumpulan kambing akan menjadi satu-satunya bahan terpenting dalam minuman paling popular di dunia? Legenda mengatakan bahawa pada tahun 850AD, seorang penggembala kambing menyedari kambing ternakannya penuh bertenaga dan memakan buah beri yang tidak pernah dilihatnya. Melihat kambing-kambhingnya memberi reaksi sedemikian, pengembala tersebut memutuskan untuk mencubanya! Buah beri tersebut juga memberikan pengembala kambing tersebut tenaga tambahan dan dia mula berasa sangat gembira. Di sinilah bermulanya perjalanan untuk apa yang kini dikenali sebagai kopi!


Sebenarnya, kisah si pengembala kambing bukanlah satu-satunya cerita untuk penemuan ini, dikatakan juga bahawa seorang lelaki Arab telah dibuang ke padang pasir bersama pengikutnya agar mati kelaparan. Anak buahnya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan makanan dan tidak lama kemudian, mereka merebus dan memakan hasil pokok yang tidak diketahui. Kuah yang dihasilkan oleh bahan yang tidak diketahui ini menyelamatkan nyawa lelaki terbabit! Di bandar terdekat, Mocha, ramai yang menganggap survival mereka sebagai tanda keagamaan. Oleh kerana penemuan itu, minuman itu kemudian dinamakan dan dikenali sebagai Mocha.


Tidak kira cerita mana yang anda minati, intinya adalah sama: buah beri (sebenarnya, biji buah beri) memberikan tenaga dan semangat kepada semua yang akan memakan atau meminumnya! Dari permulaan yang paling awal, kopi dianggap sebagai makanan istimewa dan mana-mana resipi yang disebarkan dianggap sebagai rahsia yang dijaga rapi!


Apabila masa berlalu, pokok kopi pertama dituai sekitar 1100, di Semenanjung Arab. Minuman kopi menjadi makanan ruji banyak tamadun awal. Pada tahun 1453, Terdapat undang-undang di Turki yang mengatakan bahawa seorang wanita boleh menceraikan suaminya jika dia tidak membekalkannya dengan bekalan kopi harian!

Kedai kopi pertama yang diketahui telah ditubuhkan di Constantinople sekitar tahun 1475 dan sejak pengenalan awal kepada orang awam, kopi telah menakluk dunia! Antara 1600-1700, terdapat banyak kemajuan, termasuk kedai kopi pertama di dunia dan permulaan pengeluaran komersial (dibuat oleh orang Belanda). Menjelang pertengahan 1700-an, terdapat kira-kira 2000 kedai kopi di Venice, sahaja!

Prototaip pertama mesin espresso (dibuat di Itali) telah diperkenalkan pada awal 1800-an. Pada awal tahun 1900-an, mesin kopi titisan (drip) pertama telah dicipta, menjadikan proses membuat kopi sedikit kurang menakutkan! Pembuat espreso automatik mula dipopularkan seawal tahun 1930-an.

Menjelang akhir 1900-an, kopi menjadi minuman paling popular di dunia! Kopi dituai di banyak negara, termasuk: Afrika, Ethiopia, Brazil, Amerika Utara, Itali dan juga Turki. Tanaman jenis ini juga boleh ditanam dan dieksport dengan mudah oleh banyak negara dunia ketiga juga. Dibuat untuk menggoda yang mempunyai selere yang cerewet, kopi telah berkembang untuk merangkumi beratus-ratus perisa dan gred dan harga yang berbeza-beza.


Bercadang untuk membuka kedai kopi hipster di Tawau? Mari tengok 10 reka bentuk menarik untuk bakal kedaikopi hipster anda nanti.

#KedaiKopiHipsterTawau #StarbucksTawau #LokasiStarbucksTawau

Post a Comment

0 Comments