Ticker

6/recent/ticker-posts

APAKAH ITU DIET ATKINS?

 


Anda mungkin tertanya-tanya bagaimana diet seperti ini sebenarnya boleh menyebabkan penurunan berat badan. Menurut mendiang Dr Atkins, ini semua tentang mengehadkan karbohidrat. Sebagai rakyat Malaysia, kita makan sejumlah besar karbohidrat. Ini adalah makanan yang mengandungi tepung putih dan gula halus. Dengan kata lain, kebanyakan makanan berbungkus yang kita makan seperti pasta, roti dan bijirin adalah kaya dengan karbohidrat. Menurut prinsip teras diet Atkins, dengan mengehadkan karbohidrat dalam proses empat fasa badan anda terpaksa membakar lemak tersimpannya, bukannya karbohidrat, untuk bahan api.

Pada tahun 1972, Dr Robert Atkins pertama kali menerbitkan bukunya, Dr. Atkins New Diet Revolution, yang mencadangkan cara baru untuk berdiet. Sehingga masa ini, diet terdiri daripada mengurangkan jumlah kalori yang dimakan setiap hari atau mengurangkan kedua-dua jumlah lemak dan karbohidrat yang dimakan. Tetapi, diet Dr. Atkins tertumpu pada mengehadkan penggunaan karbohidrat. Jadi, apa itu karbohidrat?


Anda mungkin pernah mendengar tentang "karbohidrat" dan "karbohidrat kompleks." Mereka datang dalam pelbagai bentuk termasuk nasi, pasta, roti, keropok, bijirin, buah-buahan dan sayur-sayuran. Karbohidrat membekalkan badan anda dengan bahan api asasnya. Anda boleh memikirkan tentang hubungan antara badan dan karbohidrat anda dengan cara yang sama seperti anda mempertimbangkan hubungan antara enjin kereta dan petrol.

Terdapat empat faedah utama yang diperoleh peserta daripada mengikuti pelan Atkins:


PENURUNAN BERAT BADAN - Apabila anda mengurangkan karbohidrat, badan anda menukar daripada menggunakan karbohidrat untuk tenaga kepada membakar lemak sebagai sumber tenaga utama. Ini mengakibatkan penurunan berat badan.

MENGEKALKAN BERAT BADAN - Setiap individu mempunyai tahap pengambilan karbohidrat di mana mereka tidak akan menambah atau menurunkan berat badan. Pelan Atkins membolehkan badan menentukan jumlah ini melalui peningkatan akhirnya dalam jumlah karbohidrat yang boleh anda makan.


KESIHATAN YANG BAIK - Pengambil diet Atkins digalakkan untuk makan makanan yang kaya dengan nutrisi dengan vitamin dan suplemen nutrisi seperti yang diperlukan.

PENCEGAHAN PENYAKIT - Mengurangkan pengambilan karbohidrat dan seterusnya, pengeluaran insulin boleh membantu mencegah penyakit seperti diabetes.

#DietAtkins #MenuSihat #MenuDietAtkin #AtkinsFasa1

Post a Comment

0 Comments