Ticker

6/recent/ticker-posts

SABAH BERPOTENSI CATAT SEHINGGA 90000 KES COVID-19: UMS

Satu kajian yang telah dijalankan oleh Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan UMS menggunakan model khusus Pusat Persediaan dan Tindakan COVID-19 meramalkan Sabah boleh mencatat sehingga 90,000 kes Covid-19 dan wabak itu hanya akan berakhir pada awal bulan Ogos jika tiada langkah kawalan diambil untuk memerangi penyebaran. Orang ramai akan terdedah dengan kesan jangka panjang dengan penambahan kes-kes positif baru setiap hari.



Penurunan kes hanya akan berlaku apabila semua penduduk dan warga mematuhi langkah-langkah yang digariskan dalam arahan Perintah Kawalan Pergerakan terutamanya untuk tidak keluar rumah sekiranya tiada urusan penting.

Menurut Prof Madya Dr Richard Avoi, pakar Epidemiologi dan Biostatistik, berkata kes boleh dikurangkan kepada kira-kira 20,000 dengan melaksanakan langkah-langkah pencegahan seperti menjaga jarak sosial dan langkah-langkah kebersihan diri yang di tetapkan.

Walau bagaimanapun, jika hanya menggunakan kaedah pengasingan kes, maka sukar untuk mengurangkan jumlah kes. Sebaliknya ia hanya akan menangguhkan tempoh kes untuk mencapai puncaknya iaitu dua minggu atau sehingga 10 Jun 2020.

Sementara itu, dekan Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, Universiti Malaysia Sabah (UMS), Prof Dr Mohammad Saffree Jeffree, yang juga Pengerusi Pusat Tindakan dan Persediaan Covid-19, menggesa masyarakat untuk bekerjasama untuk membantu kerajaan dalam mematuhi garis panduan MCO dengan mengamalkan langkah pencegahan pada setiap masa untuk berjaya mengawal wabak Covid-19 ini.

Dalam masa yang sukar ini, setiap tindak balas dan tindak balas rakyat kepada arahan kerajaan yang dikeluarkan semasa tempoh MCO dianggap sebagai nilai patriotik yang hebat. Sama-samalah kita membantu pengawalan COVID-19 ini dengan tidak keluar rumah sekiranya tidak ada urusan penting.