Ticker

6/recent/ticker-posts

SPRM MENAHAN PENGARAH SYARIKAT BERKAITAN TUNTUTAN PALSU RM1 JUTA DI SABAH

 


PUTRAJAYA, 6 Mac — Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah menahan seorang pengarah syarikat kerana disyaki terlibat dalam penyerahan tuntutan palsu untuk penyelenggaraan stor minyak, pemasangan paip, dan kerja pemasangan kamera litar tertutup (CCTV) berjumlah hampir RM1 juta.

Lelaki berusia 50-an itu ditangkap kira-kira jam 7.30 malam semalam ketika beliau hadir untuk memberi keterangan di Ibu Pejabat SPRM dan ditempatkan di lokap tahanan selama empat hari bermula dari hari ini hingga Sabtu (9 Mac), selepas Majistret Irza Zulaikha Rohanuddin mengizinkan permohonan tahanan reman oleh SPRM di Mahkamah Majistret Putrajaya.

Menurut sumber, individu tersebut disyaki terlibat dalam tuntutan palsu pada tahun 2021 berkaitan dengan kerja penyelenggaraan stor minyak dan penginapan di Kota Belud, Sabah berjumlah lebih daripada RM490,000.

“Individu ini juga dipercayai membuat tuntutan palsu untuk penyelenggaraan stor minyak, pemasangan paip, dan kerja CCTV berjumlah lebih daripada RM470,000 di Lahad Datu, Sabah apabila kerja tersebut tidak dilaksanakan,” katanya.

Sementara itu, pengarah Bahagian Operasi Khas SPRM, Datuk Azmi Kamaruzaman ketika dihubungi mengesahkan penahanan tersebut dan berkata siasatan sedang dijalankan di bawah Seksyen 18 Akta SPRM 2009.

Sementara itu, di Johor Bahru, tiga pegawai imigresen dan dua orang awam telah ditahan selama lima hari bermula hari ini untuk membantu siasatan dalam kes meminta dan menerima rasuah dari warga asing yang ingin memasuki Malaysia.

Terlebih dahulu, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Johor dalam satu kenyataan berkata bahawa mereka telah menahan tiga pegawai imigresen dan dua orang awam atas tuduhan meminta dan menerima rasuah.

Menurut sumber, lima orang suspek tersebut, iaitu empat lelaki dan seorang wanita, yang juga isteri salah seorang pegawai imigresen yang ditahan, berusia antara 35 dan 46 tahun.

Tiga pegawai imigresen yang bertugas di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai (LTAS) dan dua orang awam itu ditahan antara jam 5 dan 11 malam semalam di Pejabat SPRM Johor dan Larkin.

Difahamkan bahawa pasukan integriti Jabatan Imigresen Negeri Johor telah menjalankan pemeriksaan kepatuhan integriti di LTAS dan memeriksa telefon bimbit pegawai-pegawai yang bertugas, di mana mereka menemui beberapa mesej teks yang mencurigakan melalui aplikasi WhatsApp di telefon pegawai yang terlibat.

Sementara itu, pengarah MACC Johor, Datuk Azmi Alias ketika dihubungi mengesahkan penahanan tersebut dan bahawa kes tersebut sedang disiasat di bawah Seksyen 17(a) Akta MACC 2009. — Bernama


Post a Comment

0 Comments