Ticker

6/recent/ticker-posts

180 ORANG KEHILANGAN TEMPAT TINGGAL AKIBAT KEBAKARAN YANG MEMUSNAHKAN 45 RUMAH DI TAWAU

 


TAWAU: Seramai 180 orang telah menjadi gelandangan apabila sebuah kebakaran menghancurkan 45 rumah di Kampung Tanjung Batu Laut, Kampung Air Logpond pada hari Rabu (6 Mac) petang.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Tawau, Jemishin Ujin, menyatakan bahawa kawasan kebakaran tersebut dianggarkan mencakupi 9,000 meter persegi.

"Kami menerima panggilan kecemasan pada jam 2.31 petang dan 44 anggota bomba berserta sebuah jentera segera ke tempat kejadian yang terletak 4.1km dari balai bomba.

"Operasi memadamkan api dijalankan dengan menggunakan tiga jet air dari sumber air enjin bomba, hidran api dan air laut," katanya dalam satu kenyataan di sini pada hari Rabu.

Beliau menambah bahawa tiada kematian dilaporkan dalam kejadian tersebut yang mengakibatkan 180 orang kehilangan tempat tinggal.

Beliau berkata kebakaran berjaya dikawal pada jam 4.31 petang dan punca kejadian serta kerugian yang dialami masih dalam siasatan.

"Kampung ini mempunyai kira-kira 300 buah rumah dan walaupun kebakaran berjaya dikawal, jabatan bomba masih mengawasi situasi sebagai langkah berjaga-jaga," katanya.

Salah seorang mangsa, Farida Amir, 42, hanya boleh melihat dengan tidak berdaya apabila rumah warisan keluarganya musnah dalam kebakaran.

Farida berkata dia tidak menjangka akan kehilangan rumah keluarganya dan tinggal tanpa apa-apa tepat sebelum Ramadan.

"Saya mendapat tahu tentang kebakaran di kampung dari seorang rakan sekerja, selepas itu, saya terus menghubungi anak lelaki saya, dan dia memberitahu saya bahawa api semakin hampir ke rumah kami.

"Saya tergesa-gesa pulang ke rumah tetapi apabila saya tiba di sana, rumah itu sudah terbakar habis.

"Semua ahli keluarga selamat, tetapi barang-barang kami, termasuk dokumen peribadi, musnah," kata pekerja kilang kayu di sini pada hari Rabu.

Sementara itu, polis Tawau akan memantau sebarang cubaan pihak yang tidak bertanggungjawab yang cuba mengambil kesempatan dari situasi dengan mencuri atau melakukan jenayah lain di kampung selepas kejadian kebakaran.

Timbalan Ketua Polis Daerah Tawau, Supt Champin Piuh, menyatakan pemantauan ketat sedang dijalankan kerana banyaknya bilangan rumah yang terlibat dalam kejadian tersebut.

"Mangsa-mangsa dinasihatkan untuk menjaga barang peribadi dan berharga serta dokumen penting supaya tidak hilang atau jatuh serta keselamatan mereka sendiri apabila mereka ditempatkan di pusat bantuan sementara kemudian," katanya ketika ditemui oleh wartawan di tempat kejadian pada malam Rabu.

Champin juga menasihatkan orang ramai yang ingin memberikan bantuan kepada mangsa untuk menggunakan saluran yang betul, iaitu melalui jawatankuasa pengurusan bencana daerah supaya pengedaran dapat dilakukan secara telus dan adil. - Bernama


Post a Comment

0 Comments