Ticker

6/recent/ticker-posts

DUA BOT KARGO DISITA KERANA MEMBAWA BARANG KAWALAN TANPA PERMIT DI TAWAU

 


TAWAU: Dua bot kargo yang membawa barang kawalan tanpa permit telah dirampas oleh pihak berkuasa di dua lokasi berasingan di perairan Tawau.

Pengarah Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) zon Tawau, Kapten Maritim Shahrizan Raman, dalam satu kenyataan pada hari Jumaat (23 Februari), mengatakan kedua-dua kes berlaku pada hari Khamis (22 Februari) dengan jumlah rampasan, termasuk bot, berjumlah hampir RM100,000. Dua nakhoda tempatan juga ditahan.

"Dalam kes pertama, pasukan penyeliaan kami menjejaki satu bot yang mencurigakan bergerak dengan pantas dari perairan Tawau ke sempadan air Malaysia-Indonesia pada pukul 1.45 petang.

"Kapal itu dihentikan pada 0.6 batu nautika utara Muara Sungai Melayu, di mana nakhoda berusia 24 tahun didapati mengangkut 1,000kg beras putih, 561kg minyak masak dalam bungkusan, 325 liter petrol, 48kg gula terampai dan empat tangki gas petroleum cecair (LPG).

"Dalam kes kedua, pada pukul 2.30 petang, 1.0 batu nautika selatan Kuala Sungai Tawau, seorang nakhoda berusia 32 tahun telah dihentikan selepas mendapat maklumat rahsia, di mana pasukan kami menemui 250 liter diesel di dalam 10 tangki, 200 liter petrol di dalam lapan tangki, 72 botol arak dalam pelbagai jenama dan 33 kotak rokok tidak dikenakan cukai di dalam botnya.

"Pemeriksaan dokumen ke atas kedua-dua nakhoda mendapati kedua-duanya gagal untuk menyediakan permit dan lesen yang sah bagi barang-barang kawalan yang diangkut, serta melanggar Enakmen Pelabuhan dan Pelabuhan Sabah 2002," kata Shahrizan dalam kenyataan itu.

Kedua-dua nakhoda dan barang-barang yang dirampas, termasuk bot, telah dibawa ke jeti maritim Tawau dan diserahkan kepada pegawai penyiasat untuk siasatan di bawah Enakmen tersebut, Akta Kawalan Bekalan 1961 dan Akta Kastam 1967.

Shahrizan memberi jaminan bahawa APMM Tawau akan terus memberi perhatian kepada aktiviti penyeludupan yang berleluasa di kawasan sempadan air dengan Indonesia.

"Walaupun sesetengah peniaga menggunakan pelbagai taktik untuk menyembunyikan (aktiviti mereka) dari pihak berkuasa, APMM akan terus membanteras sindiket penyeludupan di kawasan sempadan.

"Siasatan juga akan memberi tumpuan kepada percubaan penyeludupan di sempadan negara kerana itulah salah satu lokasi di mana penahanan itu dilakukan," tambahnya.

LAPORAN ASAL: THE STAR

Post a Comment

0 Comments