Ticker

6/recent/ticker-posts

PGA RAMPAS AYAM SEJUK BEKU IMPORT HARAM BERNILAI LEBIH RM500,000 DI SABAH


KOTA KINABALU: Anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) merampas sejumlah 2,700 kotak berisi paha ayam sejuk beku yang diimport secara haram dari AS semasa operasi di daerah Beluran pada Sabtu (15 Julai).

Pasukan petugas perisikan dan risiko daripada Batalion Ke-20 GOF Beluran memintas dua lori yang mengangkut bahagian ayam bernilai lebih RM500,000 di Batu 4 di Jalan Telupid dekat Kampung Telupid pada 3.35 pagi.

Pihaknya turut menahan tiga lelaki yang sedang mengangkut barangan berkenaan termasuk dua pemandu lori.

Komander Briged GOF Sabah Senior Asisten Komisioner Abdul Rani Alias berkata lelaki itu, dua daripadanya berumur 33 dan 25 lagi, tidak dapat mengemukakan sebarang permit untuk membawa barangan basah.

Semakan lanjut mendapati mereka gagal memberikan sebarang lesen untuk mengimport produk haiwan," katanya ketika dihubungi pada Sabtu.

“Logo halal pada kotak itu juga disyaki kerana mereka tidak mempunyai sijil halal.

“Kami menganggarkan paha ayam sejuk beku bernilai kira-kira RM540,000 manakala lori kira-kira RM200,000 menjadikan nilai rampasan kira-kira RM740,000,” katanya.

SAC Abdul Rani berkata, tahanan dan barang rampasan telah dibawa ke balai polis Telupid untuk diproses untuk laporan polis.

“Selepas itu, mereka diserahkan kepada Jabatan Perkhidmatan Veterinar dan pejabat Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Sandakan untuk tindakan seterusnya,” katanya.

Kes itu disiasat di bawah Enakmen Kebajikan Haiwan 2015 negeri, tambahnya.

SUMBER: THE STAR


Post a Comment

0 Comments