Ticker

6/recent/ticker-posts

BUDAK LELAKI LEMAS , SEORANG LAGI HILANG KEJADIAN BOT KARAM DI SEMPORNA

 


SEMPORNA: Seorang kanak-kanak lelaki berusia tujuh tahun lemas manakala seorang lagi hilang selepas bot dinaiki mereka terbalik di luar pantai timur daerah Semporna, Sabah pada Jumaat (14 Julai).

Kanak-kanak lelaki itu dalam perjalanan bersama dua lelaki dewasa dipercayai bapa mereka yang dilaporkan selamat berikutan kejadian di perairan Menampilik berhampiran Pulau Nusa Tengah.

Lelaki berusia 25 dan 28 tahun itu ditemui polis marin. Mangsa dikenali sebagai Nasirin Katibin, tujuh, manakala budak lelaki yang hilang, juga berusia tujuh, ialah Padli Ambit.

Butiran tentang bagaimana kejadian itu berlaku masih tidak jelas. Ia dipercayai berlaku pada jam 1 tengah hari.

Menurut jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat, pihaknya dimaklumkan mengenai bot karam itu oleh ibu pejabat polis Semporna pada 2.41 petang.

“Operasi mencari yang meliputi radius 3.2 batu nautika dari lokasi bot itu dilaporkan terbalik, dilancarkan bagi mencari penumpang,” katanya ketika dihubungi.

Operasi itu bagaimanapun telah dibatalkan pada pukul 4.50 petang dan akan dimulakan pada pagi Sabtu (15 Julai), tambah jurucakap itu.

Dalam kejadian berasingan, seorang remaja lelaki berusia 14 tahun lemas ketika berenang bersama rakan-rakannya di sebatang sungai di daerah jiran Lahad Datu.

Kanak-kanak itu dikenali sebagai Muhamad Zulaimie, sebelum itu pergi ke sungai di Batu 5 Kampung Sepagaya.

Jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan berhubung kejadian itu pada jam 3.12 petang.

Beliau berkata, bagaimanapun, orang ramai menemui mayat kanak-kanak itu sebelum anggota bomba tiba di tempat kejadian.

“Responden kami memberikan bantuan pernafasan kardiopulmonari (CPR) mangsa di lokasi.

“Bagaimanapun, pegawai perubatan dari Kementerian Kesihatan mengesahkan budak itu telah meninggal dunia,” tambahnya.

Jurucakap itu berkata, mayat dibawa ke bilik mayat daerah dengan ambulans, sambil menambah operasi tamat pada 4.52 petang.


Post a Comment

0 Comments