Ticker

6/recent/ticker-posts

AWAS JALAN MENDAP DAN BERLUBANG DI JALAN RANAU-TELUPID

 


RANAU: Orang ramai terutama pemandu kenderaan dinasihatkan lebih berhati-hati ketika melalui jalan di sini berikutan lubang benam yang timbul pada Rabu.

Bahagian jalan berkenaan terletak di sepanjang Jalan Telupid-Ranau, berhampiran Kg Lumou, kira-kira 78km dari bandar Ranau.

Pemerhatian ke atas kawasan itu menunjukkan sumber air memecah melalui kawasan tanah yang menghakis sebahagian besar jalan.

Keadaan itu menyebabkan lubang benam yang besar terbentuk, di mana separuh lorong telah runtuh, manakala separuh lagi pada bila-bila masa. Pada pukul 3 petang Rabu, pemandu yang melalui jalan utama Kota Kinabalu-Sandakan terpaksa berkongsi lorong tunggal yang masih boleh dilalui.

Setakat ini, baki satu lorong hanya selamat untuk kereta dan motosikal ringan, kerana kenderaan berat seperti lori dan lori boleh mempercepatkan hakisan.

Ketua Jabatan Kerja Raya (JKR) Ranau, Alvonna Farhanah Jammy berkata, kawasan terbabit (CH148.8, KM185.4) terletak di bawah bidang kuasa JKR Telupid.

Terdapat penghadang serta tali dipasang di sekitar kawasan yang telah ditenggelamkan oleh pihak berkuasa bagi mengelak kenderaan daripada terjun ke dalam lubang.

Tidak diketahui sama ada sebarang laluan alternatif dikenal pasti sekiranya jalan itu runtuh sama sekali, memutuskan perhubungan jalan raya antara Pantai Barat dan Pantai Timur melalui laluan ini.

Orang ramai yang lalu lalang turut menyuarakan kebimbangan mereka mengenai keadaan itu, memandangkan cuaca hujan yang semakin menghampiri di seluruh negeri beberapa hari lalu, yang boleh membawa senario lebih buruk kepada pemandu.

Di Beaufort, berpuluh-puluh kenderaan terkandas di Kg Bukau berikutan jalan raya dinaiki air hujan semalaman pada Rabu.

Punca banjir kilat adalah disebabkan oleh sungai yang memecah tebing berhampirannya. SK Bukau terpaksa ditutup dan pelajar diarah pulang sehingga banjir surut.

Post a Comment

0 Comments