Ticker

6/recent/ticker-posts

PASUKAN PETUGAS PAMTAS TENTERA INDONESIA-MALAYSIA MENGGAGALKAN PENYELUDUPAN EMPAT KILOGRAM METHAMPHETAMINE

 


Banjarmasin (ANTARA) - Pasukan Petugas Keselamatan Sempadan Darat RI-Malaysia (Satgas Pamtas) dari Yonif 621/Manuntung dan pasukan bersama berjaya menumpaskan penyeludupan empat kilogram dadah jenis methamphetamine dari Malaysia yang masuk melalui Pelabuhan Somel, Daerah Sebatik Utara, Utara. Kalimantan.

“Dua wanita ditahan sebagai pelaku penyeludupan dadah berinisial I, warga Indonesia dan MF, warga Malaysia,” kata Panglima Korem (Danrem) 101/Antasari Brigedier Jeneral Rudi Puruwito di Banjarmasin, Kalimantan Selatan, Ahad.

Danrem menjelaskan, kedua pelaku pada Khamis (17/11) menaiki bot laju yang berasal dari Tawau, Malaysia dengan membawa bungkusan methamphetamine atas tempahan rangkaian pengedar rentas sempadan antarabangsa.

Selepas menjalani pemeriksaan awal di Pos Laut Sungai Pancang, kedua-dua wanita itu diserahkan kepada Badan Narkotik Kebangsaan (BNNP) Provinsi Kalimantan Utara untuk prosiding undang-undang lanjut.

Rudi menghargai kejayaan kakitangannya membongkar jenayah narkotik yang agak mudah berlaku di kawasan sempadan negara.

Atas sebab itu, beliau sentiasa mengingatkan anggota supaya tidak lalai atau terperangkap dalam segala usaha menyeludup barangan terlarang termasuk dadah.

Pasukan Petugas Pamtas Tentera Yonif 621/Manuntung yang diketuai Leftenan Kolonel Deny Ahdiani Amir telah dua kali berjaya menggagalkan kemasukan narkotik dari Malaysia.

Sebelumnya, pada Khamis (25/8), enam orang ditangkap membawa 103 gram methamphetamine menggunakan bot di pesisir pantai di Desa Bukit Aru Indah, Kecamatan Sebatik Timur, Kabupaten Nunukan, Kalimantan Utara.

SUMBER: ANTARA NEWS

Post a Comment

0 Comments