Ticker

6/recent/ticker-posts

2.7 TAN DAGING ALANA, 10 KARUNG SOSEJ DIRAMPAS OLEH POLIS DITPOLAIRUD KALTARA

 


TARAKAN – Ditpolairud Polis Wilayah Kaltara berjaya mematahkan penyeludupan beribu-ribu kilo daging Alana haram yang didakwa dari Tawau, Malaysia. Serangan hendap dilakukan pada Sabtu, 5 November 2022 sekitar jam 22:53 WITA di perairan Tarakan oleh Pasukan Gakkum dan Sub-Direktorat Peronda Air Kaltara Polda Ditpolairud.

Ketua Polis Daerah Kaltara, Inspektor Jeneral Daniel Adityajaya melalui Dirpolairud Polda Kaltara Poldairud, Pesuruhjaya Polis Bambang Wiriawan menjelaskan terdapat dua pelaku yang kini ditahan iaitu DRS (32) bertindak sebagai tekong bot laju dan HT (30) sebagai pengendali barang. .

“Ada seorang lagi pemilik barang berinisial AP yang saat ini masih dalam pengembangan,” katanya di hadapan awak media, Rabu (11/9/2022).

Mengenai kronologi kejadian, beliau menjelaskan maklumat ini dipantau oleh Pasukan Gakkum yang secara langsung diselaraskan dengan rondaan laju Polda Kaltara Polairud. Untuk makluman, pendedahan ini turut melibatkan rondaan bot laju dari Ibu Pejabat Polis Negara yang menjalankan BKO di perairan Kaltara.

“Kami melakukan rondaan bersama dan segera memberhentikan satu unit bot laju biru putih itu. Hasil pemeriksaan bot laju mendapati ia membawa muatan sosej, daging, nuget, kembang kol, brokoli, kulit spring roll dan bebola yang tidak dilengkapi sijil kesihatan,” jelasnya.

Tegasnya, sijil itu perlu wujud untuk produk seperti haiwan, tumbuhan dan produk tumbuhan dari negara asal. Ketika ini, kedua-dua pelaku telah diserahkan kepada penyiasat untuk proses selanjutnya.

Beribu-ribu kilo bukti ini akan dimusnahkan selepas siasatan dan pembangunan selesai. Pada masa ini, semua bukti telah mula dikerumuni lalat dan akan disimpan di dalam peti sejuk beku sebelum dimusnahkan.

“Kita simpan dulu dalam peti ais untuk menjaga kualitinya kerana apabila busuk baunya sama seperti ikan yang kita musnahkan semalam, ia busuk,” katanya.

Beliau mendedahkan, modus operandi dua pelaku dan seorang pelaku kini masih dalam pembangunan. Begitu juga, kedua-dua pelaku DRS dan HT juga masih dalam siasatan lanjut.

Bagi kedua-dua pelaku sendiri bermastautin di Tarakan. Beribu-ribu bukti juga mempunyai destinasi ke Tarakan dan akan dibongkar sebaik tiba di Tarakan.

“Apabila tiada penyejuk di dalam Bot Laju, jadi dari situ (Tawau) dibawa keluar dari peti sejuk dan kemudian terus diangkut dengan laju,” katanya.

“Kenyataannya dua pelaku ini diarah AP, kita akan jalankan pembangunan dan masih bekerjasama dengan Kuarantin Pertanian juga,” sambungnya.

Secara berasingan, Ketua Balai Karantina Kelas II Tarakan, Alfian menjelaskan, berdasarkan Undang-Undang RI Nomor 21 Tahun 2019 tentang Karantina Hewan, Ikan dan Tumbuhan, pihaknya melarang masuknya barang tidak bersertifikat ke kawasan Tarakan.

“Kehadiran daging yang masuk membawa potensi penyakit FMD yang sangat berisiko di rantau kita,” jelasnya.

Alfian menegaskan sekiranya sesuatu kawasan itu terjejas akibat wabak FMD, tiada lagi aktiviti eksport import. Malah haiwan ternakan di kawasan itu diancam kesihatan.

Daging dan semua produk haram ini diletakkan di dalam peti sejuk untuk jangka masa yang lama supaya ia berkemungkinan besar tercemar dengan bakteria salmonella.

“Secara tidak langsung eksport kita akan berkurangan, selain itu, pelancong ke Kaltara juga akan berkurangan kerana penyakit ini cepat merebak sekiranya seekor ternakan dikesan mengalami wabak,” akhirinya.(*)

Dalam pendedahan ini terdapat bukti yang telah dijamin:

– 1 Unit Bot Laju M. Advanture Warna Biru Putih Les Hitam

– 1 unit telefon bimbit jenama Samsung A23 warna kelabu

– 1 unit telefon bimbit jenama Vivo V2026 hitam

– 147 pek Daging Alana seberat 2,724 kilogram

– 10 lumpia besar

– 11 lumpia kecil

– 9 kotak brokoli

– 10 guni sosej Frankfurter

– 1 kotak nugget

– 1 kotak bebola ayam.

SUMBER : BENUANTA.CO.ID

Post a Comment

0 Comments