Ticker

6/recent/ticker-posts

RUU AKTA LOMPAT PARTI BERKUATKUASA 5 OKTOBER 2022

KUALA LUMPUR, 4 Okt — Penguatkuasaan pindaan perlembagaan yang melarang pembelotan politik wakil rakyat akan bermula esok, kata Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar.


Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang) berkata Yang di-Pertuan Agong telah bersetuju dengan tarikh penguatkuasaan ini untuk pindaan yang diwartakan sebelum ini.

“Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong telah memperkenankan tarikh kuat kuasa Akta Perlembagaan (Pindaan) (No. 3) 2022 bagi 5 Oktober 2022 mengikut Seksyen 1(2) dan Seksyen 1(3) Akta A1663.

“Selepas ini mana-mana ahli parlimen yang bertukar parti akan jatuh (di bawah undang-undang ini),” katanya kepada pemberita dalam sidang media di bangunan Parlimen di sini hari ini.

Bagi negeri, Wan Junaidi berkata perdana menteri akan mengeluarkan pekeliling yang memerintahkan semua negeri memperkemas undang-undang menggunakan pindaan yang telah digubal di peringkat persekutuan.

“Walaupun keputusan semakan kes Nordin Salleh telah dibatalkan, kesannya masih ada.

“Kita tidak mahu satu negeri mempunyai corak ini dan negeri lain mempunyai paten lain dan sebab itu perdana menteri akan menghantar pekeliling ke semua negeri untuk memastikan undang-undang diperkemas,” katanya.

Secara tidak rasmi dinamakan undang-undang anti-lompat parti, pindaan itu dicadangkan sebagai tindak balas dua parti kepada apa yang dipanggil "Langkah Sheraton" 2020, apabila pembelotan politik menyebabkan kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan.

Keruntuhan itu menyebabkan Perikatan Nasional berkuasa tanpa dipilih sebelum gabungan itu sendiri terpaksa mengalah tahun lepas kepada Barisan Nasional yang telah diundi pada pilihan raya umum ke-14.

Undang-undang itu juga merupakan sebahagian daripada memorandum persefahaman yang ditandatangani antara Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan gabungan PH.

Secara khusus, ia adalah pindaan Perlembagaan Persekutuan, termasuk penambahan Perkara 49A (berkaitan dengan ahli Parlimen) dan perubahan kepada Jadual Kelapan (berkaitan dengan ADUN).

Pindaan baharu itu akan menyebabkan ahli parlimen dan ADUN kehilangan kerusi mereka jika mereka bertukar parti, atau jika mereka menyertainya selepas dipilih sebagai calon bebas.

Terdapat tiga pengecualian, bagaimanapun, iaitu pembubaran atau pembatalan pendaftaran parti ahli politik; penyingkiran ahli politik itu daripada partinya; atau ahli politik yang meletakkan jawatan daripada partinya apabila menjadi Speaker Dewan Rakyat atau DUN masing-masing.

SUMBER: SOO WERN JUN @ THEMALAYMAIL

Post a Comment

0 Comments