Ticker

6/recent/ticker-posts

POHON GANTIAN MYKAD GUNA MAKLUMAT ORANG LAIN - DUA WARGA FILIPINA DIJATUHI HUKUMAN PENJARA

 


KOTA KINABALU: Dua warga Filipina yang dilahirkan di Sabah masing-masing dijatuhi hukuman penjara 24 bulan kerana memohon penggantian MyKad menggunakan maklumat orang lain.

Pemegang IMM13 Murada Rabung, 32, dan tanpa izin Nor Hasna Paisal, 19, mengaku bersalah terhadap pertuduhan di hadapan majistret Lovely Natasha Charles dan Jessica Ombou Kakayun, masing-masing.

Murada yang dilahirkan di Tawau memberi maklumat palsu ketika membuat permohonan penggantian MyKad yang hilang atas nama "Nazira Eranza" di Bahagian Kad Pengenalan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) di sini pada 21 Julai lalu.

Nor Hasna yang dilahirkan di Semporna, melakukan kesalahan serupa dengan membuat permohonan sama atas nama “Erah Eranza” di tempat sama pada 22 Julai lalu.

Kedua-dua pertuduhan adalah di bawah Peraturan 25(1)(b) Peraturan-Peraturan Pendaftaran Negara 1990, yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga tiga tahun, denda tidak melebihi RM20,000 atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Fakta kes menyatakan kedua-dua tertuduh pergi ke pejabat JPN di sini untuk memohon penggantian MyKad yang hilang.

Bagaimanapun, cap jari mereka tidak sepadan dengan rekod MyKad tersebut. Cap jari mereka juga tidak ditemui dalam sistem JPN.

Dalam mitigasi, kedua-dua tertuduh yang tidak diwakili peguam meminta kelonggaran dengan mengatakan bahawa mereka adalah suri rumah.

Murada berkata, dia perlu menjaga empat anaknya yang masih bersekolah manakala Nor Hasna mempunyai seorang anak yang masih menyusu.

Pegawai Pendakwa Mohd Naser Mohd Nadzeri dari JPN menggesa agar hukuman penjara dikenakan berikutan keseriusan kesalahan itu.

Beliau berhujah bahawa sebarang cubaan warga asing, terutama pendatang tanpa izin, secara curang mendapatkan MyKad perlu dipandang serius.

Beliau berkata sekiranya mereka berjaya mendapatkan penggantian MyKad, ia akan merugikan pemilik sebenar MyKad tersebut.

Lebih-lebih lagi, kesalahan sebegini pastinya akan membawa implikasi negatif dan menjejaskan pentadbiran, ekonomi, keselamatan, dan kedaulatan negara.

Mahkamah memerintahkan kedua-dua tertuduh dirujuk ke Jabatan Imigresen selepas selesai menjalani hukuman masing-masing.

LAPORAN ASAL: NEW STRAITS TIMES

Post a Comment

0 Comments