Ticker

6/recent/ticker-posts

PENJARAKKAN SOSIAL TIDAK DI PATUHI PENUMPANG DI TERMINAL BAS

KOTA KINABALU: Walaupun pengusaha bas ekspres telah menetapkan prosedur operasi standard (SOP), tidak ada kepatuhan penumpang dalam hal penjarakkan sosial.



Lebih daripada 20 pengusaha bas ekspres di negeri ini memulakan semula operasi mereka semalam berikutan langkah yang diberikan oleh kerajaan.

Tinjauan yang dilakukan oleh The Borneo Post di Terminal Bas Inanam semalam menunjukkan bahawa hampir semua penumpang memakai topeng muka.

Namun, beberapa penumpang yang menunggu bas berlepas dilihat duduk berdekatan antara satu sama lain di ruang menunggu terminal.

Nasib baik, setiap bas hanya akan membawa separuh penumpang, yang bermaksud bahawa bas 41 tempat duduk hanya akan membenarkan 20 penumpang menaiki kenderaan kerana jarak sosial di dalam bas adalah wajib.

Suchi Abdul Samad, wakil dari salah satu pengusaha bas mengatakan bahawa setiap penumpang diminta untuk mendedahkan butiran kad pengenalan mereka, menjalani pemeriksaan suhu dan menandatangani borang pengisytiharan masing-masing.

Dia menjelaskan bahawa Dewan Bandaraya telah mengeluarkan perintah mengenai peraturan jarak sosial di terminal.

"Para penumpang diingatkan untuk berlatih menjauhkan diri," katanya, sambil menambahkan bahwa polisi telah melakukan pemeriksaan di terminal.

Dia berpendapat bahawa para penumpang telah bekerja dengan baik untuk memenuhi syarat-syarat ini, tetapi dia mengakui bahawa keadaan boleh menjadi agak sibuk ketika ada terlalu banyak orang.

Dia juga menunjukkan bahawa tambang bas telah meningkat sebanyak 30 peratus.

Sementara itu, Marijah Abdullah, yang akan berangkat ke Tawau bersama anaknya yang berusia enam tahun, mengatakan bahawa dia agak takut untuk melakukan perjalanan tetapi tidak mempunyai pilihan kerana dia harus menyelesaikan masalah imigresennya di kampung halamannya.

"Saya memang mengambil langkah berjaga-jaga seperti membawa pencuci tangan dan segala keperluan. Saya dan anak juga memakai topeng, ”katanya.

Sisal Jaidi, seorang pekerja binaan dari Semporna yang terperangkap di Kota Kinabalu selama hampir dua bulan, akhirnya dapat pulang ke rumah isterinya.

"Bas saya untuk Semporna dijadualkan pada pukul 7 malam. Isteri saya ada di sana, ”katanya.

Dia sepatutnya berada di ibu negeri selama lapan hari untuk mendapatkan pekerjaan tetapi tidak dapat pulang kerana sekatan Perintah Kawalan Pergerakan (MCO).

Post a Comment

0 Comments