Ticker

6/recent/ticker-posts

Q&A KESAN CORONA VIRUS TERHADAP WANITA HAMIL DAN BAYI

Penyakit Coronavirus (COVID-19) yang pertama kali dilaporkan dari Wuhan, China, pada 31 Disember 2019. Kebanyakan negara telah mengeluarkan isyarat untuk menghentikan warga negara mereka dari perjalanan ke negara-negara yang berlaku terutamanya China untuk mencegah wabak. Perintah Kawalan Pergarakan juga telah dilaksanakan bermula 18 Mac 2020 sehingga 31 Mac 2020 sebagai langkah untuk mengelakkan penyebaran virus COVID-19 ini. 

Sebagai ibu mengandung, ini adalah soal jawab mengenai Coronavirus dan kehamilan yang diambil dari Control and Prevention Centre (CDC)



Wanita mengandung
S: Adakah wanita mengandung lebih mudah terdedah kepada jangkitan, atau pada peningkatan risiko penyakit berat, morbiditi, atau mortaliti dengan COVID-19, berbanding dengan orang awam?

J: Kami tidak mempunyai maklumat daripada laporan saintifik yang disiarkan mengenai kecenderungan wanita hamil kepada COVID-19. Wanita hamil mengalami perubahan imunologi dan fisiologi yang mungkin membuat mereka lebih mudah terdedah kepada jangkitan pernafasan virus, termasuk COVID-19. Wanita hamil juga mungkin berisiko untuk penyakit yang teruk, morbiditi atau kematian berbanding dengan populasi umum seperti yang diperhatikan dalam kes jangkitan koronavirus lain yang berkaitan [termasuk coronavirus sindrom pernafasan akut yang teruk (SARS-CoV) dan coronavirus sindrom pernafasan Timur Tengah (MERS- CoV)] dan jangkitan pernafasan virus lain, seperti selesema, semasa kehamilan.

Walaupun orang yang menyebarkan virus yang menyebabkan COVID-19 telah diperhatikan di Amerika Syarikat di kalangan kenalan yang dekat, virus ini tidak menyebar di kalangan orang dalam komuniti di Amerika Syarikat dan risiko segera kepada masyarakat umum adalah rendah. Wanita hamil perlu melibatkan diri dalam tindakan pencegahan biasa untuk mengelakkan jangkitan seperti mencuci tangan dan mengelakkan orang yang sakit.

S: Adakah wanita hamil dengan COVID-19 berisiko tinggi untuk mendapat kesan sampingan?

J: Kami tidak mempunyai maklumat mengenai kesan sampingan kehamilan pada wanita hamil dengan COVID-19. Kehilangan kehamilan, termasuk keguguran dan kelahiran mati, telah diperhatikan dalam kes jangkitan dengan coronavirus lain yang berkaitan [SARS-CoV dan MERS-CoV] semasa kehamilan. Demam tinggi semasa trimester pertama kehamilan boleh meningkatkan risiko kecacatan kelahiran tertentu.

S: Adakah kakitangan penjagaan kesihatan hamil berisiko tinggi untuk mendapat kesan sampingan jika mereka menjaga pesakit dengan COVID-19?

J: Personil penjagaan kesihatan hamil (HCP) harus mengikuti penilaian risiko dan garis panduan kawalan jangkitan untuk HCP yang terdedah kepada pesakit yang disyaki atau disahkan COVID-19. Kepatuhan terhadap amalan pencegahan dan kawalan pencegahan yang disyorkan adalah bahagian penting dalam melindungi semua HCP dalam tetapan penjagaan kesihatan. Maklumat mengenai COVID-19 dalam kehamilan sangat terhad; Kemudahan mungkin ingin mempertimbangkan untuk membatasi pendedahan HCP hamil kepada pesakit yang disahkan atau disyaki COVID-19, terutamanya semasa prosedur risiko yang lebih tinggi (mis., prosedur penjanaan aerosol) jika dilaksanakan berdasarkan ketersediaan kakitangan.

Penyebaran semasa mengandung atau semasa kelahiran
S: Bolehkah wanita mengandung dengan COVID-19 menyebarkan virus ke janin atau bayi baru lahir (iaitu penghantaran menegak)?

A: Virus yang menyebabkan COVID-19 dianggap tersebar terutamanya oleh hubungan rapat dengan orang yang dijangkiti melalui titisan pernafasan. Sama ada wanita hamil dengan COVID-19 boleh menghantar virus yang menyebabkan COVID-19 kepada janin atau neonate oleh laluan lain yang menular (sebelum, semasa, atau selepas kelahiran) masih tidak diketahui. Walau bagaimanapun, dalam kes siri bayi baru-baru ini yang terhad dengan COVID-19 yang diterbitkan dalam laporan yang disemak, tiada bayi yang telah diuji positif untuk virus yang menyebabkan COVID-19. Di samping itu, virus tidak dikesan dalam sampel cecair amniotik atau susu ibu.

Maklumat terhad boleh didapati mengenai penyebaran langsung (vertical transmission) untuk koronavirus lain (MERS-CoV dan SARS-CoV) tetapi penyebaran langsung (vertical transmission) tidak dilaporkan untuk jangkitan ini.

Bayi
S: Adakah bayi yang dilahirkan oleh ibu dengan COVID-19 semasa kehamilan dengan peningkatan risiko untuk kesan sampingan?

J: Berdasarkan laporan kes yang terhad, kesan sampingan (contohnya, kelahiran pramatang) telah dilaporkan di kalangan bayi yang dilahirkan untuk ibu yang positif untuk COVID-19 semasa kehamilan. Walau bagaimanapun, tidak jelas bahawa hasil ini berkaitan dengan jangkitan ibu, dan pada masa ini risiko kesan sampingan bayi tidak diketahui. Memandangkan data terhad yang berkaitan dengan COVID-19 semasa kehamilan, pengetahuan tentang kesan sampingan dari jangkitan virus pernafasan lain mungkin memberi maklumat. Contohnya, jangkitan virus pernafasan lain semasa kehamilan, seperti influenza, telah dikaitkan dengan hasil neonatal yang buruk, termasuk berat lahir rendah dan kelahiran prematur. Di samping itu, mempunyai selesema atau selesema dengan demam tinggi pada awal kehamilan boleh meningkatkan risiko kecacatan kelahiran tertentu. Bayi dilahirkan pramatang dan / atau kecil untuk usia kehamilan kepada ibu-ibu dengan jangkitan koronavirus lain, SARS-CoV dan MERS-CoV, semasa kehamilan.

S: Adakah terdapat risiko COVID-19 dalam wanita hamil atau neonatus boleh memberi kesan jangka panjang ke atas kesihatan dan perkembangan bayi yang mungkin memerlukan sokongan klinikal selepas fasa bayi (infant)?

J: Pada masa ini, tidak ada maklumat tentang kesan jangka panjang kesihatan pada bayi sama ada dengan COVID-19, atau mereka yang terdedah kepada virus yang menyebabkan COVID-19 dalam utero. Secara amnya, peringkat awal dan berat lahir rendah dikaitkan dengan kesan kesihatan jangka panjang yang buruk.

Penghantaran melalui susu ibu
S: Adakah penyakit ibu dengan COVID-19 semasa penyusuan yang dikaitkan dengan potensi risiko kepada bayi menyusu?

J: Penyebaran manusia kepada manusia dengan hubungan rapat dengan seseorang yang disahkan COVID-19 telah dilaporkan dan dianggap berlaku terutamanya melalui titisan pernafasan yang dihasilkan apabila seseorang yang mengalami batuk atau bersin jangkitan.

Dalam siri kes terhad yang dilaporkan setakat ini, tiada bukti virus telah dijumpai dalam susu ibu wanita dengan COVID-19. Tiada maklumat tersedia untuk penghantaran virus yang menyebabkan COVID-19 melalui susu ibu (iaitu, sama ada terdapat virus berjangkit dalam susu ibu wanita yang dijangkiti).

Dalam laporan terhad wanita menyusu yang dijangkiti SARS-CoV, virus tidak dikesan dalam susu ibu; Walau bagaimanapun, antibodi terhadap SARS-CoV dikesan dalam sekurang-kurangnya satu sampel.

Post a Comment

0 Comments