Ticker

6/recent/ticker-posts

LELAKI WARGANEGARA MALAYSIA DITAHAN TERKAIT RAMPASAN CANNABIS BERNILAI RM 2 JUTA DI LAPANGAN TERBANG DUBLIN

 


Lelaki Malaysia ditahan dalam tahanan berhubung dengan rampasan cannabis bernilai €580,000 (RM 2 Juta) di Lapangan Terbang Dublin

Adrian Mah Yew Beng (39), yang tidak mempunyai alamat di Ireland, telah ditangkap selepas penerbangan mendarat pada Rabu.

Seorang lelaki Malaysia yang ditahan atas rampasan cannabis bernilai €580,000 (RM 2 Juta) di Lapangan Terbang Dublin telah ditahan dalam tahanan.

Adrian Mah Yew Beng (39), yang tidak mempunyai alamat di Ireland, ditangkap selepas penerbangan mendarat pada pagi Rabu dan pegawai Kastam telah menyiasat bagasi yang dibawa.

Beliau pada mulanya ditahan di Balai Polis Ballymun, dan kemudian dituduh dengan pengimportan cannabis secara haram dan memiliki dadah untuk dijual atau bekalan, bertentangan dengan Akta Penyalahgunaan Dadah.

Encik Beng muncul di Mahkamah Daerah Dublin pada petang Khamis, di mana diberitahu bahawa beliau menjawab “Saya telah menjawab setiap soalan yang anda tanya” terhadap tuduhan pengimportan dadah. Beliau tidak memberikan respons terhadap tuduhan lain.

Garda Peter Elliot berkata nilai anggaran dadah itu ialah €580,000 (RM 2 Juta), dan beliau mengesahkan bahawa beliau bercadang untuk membantah jaminan.

Seorang jurubahasa disediakan kepada tertuduh untuk pendengarannya tetapi beliau tidak bercakap dengan mahkamah dan belum menunjukkan sebarang plea.

Peguam pertahanan Eoin Lysaght berkata kliennya tidak membuat permohonan jaminan pada peringkat ini. Hakim Shalom Binchy memerintahkan beliau dalam tahanan untuk muncul di Mahkamah Daerah Cloverhill minggu depan.

Bantuan guaman diberikan selepas mahkamah diberitahu bahawa Encik Beng tidak mempunyai sumber. Arahan daripada Pengarah Pendakwaan Awam masih belum diperoleh.

Post a Comment

0 Comments