Ticker

6/recent/ticker-posts

TENTERA UDARA AS MEMBAKAR DIRI DI LUAR KEDUTAAN ISRAEL SEBAGAI PROTES PEMBUNUHAN BERAMAI-RAMAI

 


Seorang anggota tentera udara dilaporkan berkata dia tidak mahu menjadi 'bersubahat dalam pembunuhan beramai-ramai' semasa dia membakar dirinya sendiri dengan api. 

Seorang anggota tentera Amerika Syarikat telah membakar dirinya di luar kedutaan Israel di Washington DC, dalam tindakan protes yang jelas terhadap peperangan Israel yang membinasakan di Gaza.

Aaron Bushnell, 25 tahun, telah dibawa ke hospital pada hari Ahad dengan "cedera kritikal yang mengancam nyawa," menurut jabatan bomba ibu negara AS.

Agensi tersebut berkata pihak yang bertanggungjawab segera bergegas ke tempat kejadian sebagai tindak balas kepada "panggilan untuk orang terbakar di luar kedutaan Israel". Mereka tiba dan mendapati pegawai dari Perkhidmatan Rahsia AS (Secret Service) telah memadamkan api tersebut.

Tentera Udara AS mengesahkan bahawa insiden tersebut melibatkan seorang anggota tenteranya.

Laporan media AS menyatakan bahawa Bushnell menyiarkan secara langsung protes itu di laman Twitch, memakai seragam tentera dan menyatakan bahawa dia "tidak akan bersubahat dalam pembunuhan beramai-ramai" sebelum menyiram dirinya dengan cecair bahan api.

Dia kemudian membakar dirinya dengan api sambil menjerit "Palestin Merdeka!" sehingga dia jatuh ke tanah.

Rakaman tersebut kemudiannya telah dipadamkan dari laman Twitch. Polis tempatan berkata mereka sedang menyiasat kejadian tersebut.

Kedutaan Israel telah menjadi sasaran protes berterusan terhadap peperangan Israel di Gaza. Protes itu bermula selepas 7 Oktober apabila Hamas, kumpulan Palestin yang menguasai Gaza, membunuh 1,200 orang Israel dan merampas 253 tawanan dalam serangan lintas sempadan.

Sejak itu, pasukan Israel telah melancarkan kempen ketenteraan yang memusnahkan sebahagian besar daripadanya, dengan hampir 30,000 orang meninggal dunia, menurut pegawai kesihatan Palestin.




Pada Disember, seorang penunjuk perasaan membakar dirinya sendiri di luar Konsulat Israel di Atlanta. Bendera Palestin ditemui di tempat kejadian, dan tindakan itu dipercayai sebagai salah satu "protes politik yang ekstrem".


Post a Comment

0 Comments