Ticker

6/recent/ticker-posts

CARA MENJIMATKAN MINYAK KERETA ANDA

 


Harga bahan api terus melambung tinggi. Tetapi terdapat beberapa perkara yang boleh dilakukan oleh pemandu untuk mengurangkan penggunaan bahan api. Terdapat beberapa langkah penyelenggaraan yang mudah dan murah yang boleh diambil untuk menambah kilometer pada setiap liter minyak dan menjimatkan wang.

Pengguna membazir berjuta-juta ringgit setiap hari kerana minyak kotor, palam pencucuh haus, termostat rosak, penutup gas longgar, tayar kurang tekanan angin, kawalan enjin tidak berfungsi, penjajaran roda yang lemah, penapis udara kotor dan sebagainya. Masalah ini adalah asas dan mudah untuk diselesaikan, tetapi ia masih menjadi punca utama bahan api yang terbuang.


Dengan penyelenggaraan yang betul anda boleh menjimatkan banyak bahan api. Elakkan pengewapan gas dengan memastikan penutup gas kenderaan anda tidak rosak, longgar atau hilang. Tayar anda mesti berada pada tekanan angin dengan betul; jika tidak, ia boleh menelan kos beberapa kilometer setiap liter. Gantikan palam pencucuh anda dengan kerap untuk mengelakkan salah menyala dan pembaziran bahan api. Gantikan penapis udara tersumbat dan 10 peratus lebih kilometer.

Tabiat memandu adalah salah satu penyumbang utama kepada penjimatan bahan api. Tabiat buruk termasuk melebihi had laju, pemanduan agresif, melahu berlebihan, membawa barang berat di dalam kenderaan, dan banyak lagi adalah antara penyumbang utama.

Pemanduan pantas dalam gear rendah boleh menggunakan sehingga 45% lebih bahan api daripada yang apa diperlukan. Apabila melakukan perjalanan pada kelajuan lebuh raya pastikan tingkap ditutup. Buka tingkap mengurangkan jarak kilometer untuk setiap liter anda sebanyak 10%. Anda harus memandu dengan mantap. Perubahan mendadak dalam kelajuan membazirkan bahan api.


Banyak bahan api boleh dibazirkan oleh pemanasan enjin yang terlalu lama terutamanya untuk kereta enjin petrol. Anda tidak perlu memanaskan enjin selama lebih daripada 45 saat walaupun pada waktu pagi yang sejuk.

Anda juga harus membeli petrol anda dengan berhati-hati. Pilih jenama berkualiti yang memberikan ekonomi yang lebih besar. Beli petrol anda pada waktu yang paling sejuk dalam sehari. Dan jangan sekali-kali mengisi tangki minyak anda sehingga ke atas. Gas boleh mengalir keluar dan masuk dari tangki.


Tabiat penjimatan bahan api yang lain termasuk mengelakkan jalan yang kasar, menggunakan jalan yang lebih lurus, penalaan biasa, pemeriksaan bahagian penggantungan dan casis untuk salah jajaran dan menggunakan tayar yang betul mengikut keadaan iklim kawasan anda.

Post a Comment

2 Comments

  1. semoga bermanfaat. thank u, untuk ilmu yang dikongsikan

    ReplyDelete
  2. terbaik. Boleh cuba cara ini. Benda yang simple je ramai orang buat acuh tak acuh benda ni

    ReplyDelete