Ticker

6/recent/ticker-posts

POLIS MENAHAN 3 AHLI SINDIKET DI LAPANGAN TERBANG ANTARABANGSA KK BERSAMA SYABU BERNILAI 3 JUTA

 


KOTA KINABALU: Tiga lelaki termasuk dua beradik dipercayai anggota sindiket dadah antarabangsa ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu baru-baru ini.

Dalam serbuan itu, polis merampas 50.25 kilogram (kg) dadah jenis syabu dianggarkan bernilai RM3 juta.

Pasukan polis turut merampas pelbagai mata wang berjumlah RM1,092, termasuk Dolar Brunei, Baht Thailand, Yuan China, Dolar AS, dan Ringgit Malaysia, serta telefon bimbit dan barang kemas bernilai RM15,475.

Ketiga-tiga suspek yang kesemuanya warga tempatan berusia 27 hingga 38 tahun itu ditahan di tepi jalan berhampiran pintu masuk balai ketibaan Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) pada jam 12:40 tengah hari, 7 September lalu.

Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Jauteh Dikun berkata, ketika kejadian, sepasukan polis dari Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Sabah menahan sebuah kereta Mazda berwarna putih di kawasan itu.

Beliau berkata pemeriksaan mendapati tiga lelaki tempatan berada di atas kapal dan disyaki terlibat dalam pengedaran dadah.

“Seorang daripada suspek cuba melarikan diri sebaik menyedari kehadiran polis tetapi berjaya ditahan.

“Pasukan serbuan menemui dan merampas 50 bungkusan berisi dadah disyaki dadah jenis Methamphetamine atau syabu dari bahagian belakang kereta.

“Jumlah berat kasar 50.25 kg dianggarkan bernilai kira-kira RM3 juta (nilai pasaran Sabah),” katanya semasa taklimat media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Sabah hari ini.

Jauteh menambah dadah yang dirampas dibawa masuk dari Sarawak melalui darat bertujuan untuk pasaran Sabah dan negara jiran.

Beliau berkata ketiga-tiga suspek baru tiba dan dalam perjalanan ke Tawau.

“Ketiga-tiga suspek ini berasal dari Sarawak, dan dipercayai terlibat dalam aktiviti pengedaran dadah dari Sarawak ke Tawau untuk pasaran antarabangsa.

“Pemeriksaan lanjut juga mendapati seorang daripada mereka didapati positif Amphetamine dan mempunyai rekod lampau, disiasat mengikut Seksyen 15(1) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952,” katanya.

Menurutnya, ketiga-tiga mereka disyaki anggota sindiket pengedaran dan penyeludupan dadah antarabangsa.

“Semua suspek kini ditahan reman sehingga 14 September ini dan kes disiasat mengikut Seksyen 39B ADB 1952,” katanya.

SUMBER: NST

Post a Comment

0 Comments