Ticker

6/recent/ticker-posts

IBU TUNGGAL SEBAK SELEPAS MAHKAMAH RAYUAN MEMBATALKAN HUKUMAN MATI

 


KOTA KINABALU: Seorang ibu tunggal kepada sembilan anak terlepas hukuman gantung selepas Mahkamah Rayuan di sini membatalkan sabitan mengedar dadah dan sebaliknya menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun.

Hairun Jalmani, 62, ditahan kerana mengedar 113.9 gram syabu pada 10 Jan 2018 jam 5.30 pagi di sebuah rumah tidak bernombor di Kg. Pengkalan Wakuba, Jalan Apau Tawau. Dia telah menghabiskan lebih daripada lima tahun dalam penjara.

Hakim Datuk Seri Kamaludin Md Said, Datuk Azman Abdullah dan Datuk Azhahari Kamal Ramli sebulat suara menjatuhkan hukuman itu selepas menggantikan sabitan memiliki dadah di bawah Seksyen 39A (2) Akta Dadah Berbahaya (DDA) 1952.

Hairun, yang menitiskan air mata kegembiraan di kandang tertuduh, diperintahkan menjalani hukuman penjara mulai tarikh dia ditangkap.

Hairun, pada 15 Okt 2021, dijatuhkan hukuman mati oleh Mahkamah Tinggi Tawau selepas perbicaraan penuh di bawah Seksyen 39B (1) (a) DDA.

Video Hairun menangis teresak-esak selepas dijatuhkan hukuman telah tular di rangkaian sosial dan mencetuskan perdebatan mengenai sistem hukuman mati di Malaysia.

Peguam Sherzali Herza Asli dan Nurul Rafeeqa Afdul Mutolip yang mewakili Hairun atas dasar pro-bono dalam rayuan ini, pada 29 Ogos tahun ini, telah menulis surat representasi kepada Jabatan Peguam Negara (AGC) memohon untuk membatalkan sabitan Seksyen 39B Hairun dan menggantikannya dengan Seksyen 39A(2).

Seksyen 39A (2) memperuntukkan hukuman penjara seumur hidup atau penjara tidak kurang lima tahun dan sebat tidak kurang 10 sebatan jika sabit kesalahan.

AGC, pada 6 Sept tahun ini, mengeluarkan jawapan yang mengesahkan bahawa bersetuju menerima representasi perayu.

Dalam prosiding hari ini, Sherzali ketika meringankan beban bagi pihak Hairun antara lain berkata, beliau dilahirkan di Filipina dan berpindah ke Malaysia dengan harapan dapat memberikan kehidupan yang lebih baik untuk anak-anaknya.

Hairun menjadi pencari nafkah tunggal keluarganya selepas kematian mengejut suaminya. Menjadi tidak berdokumen, dan kekurangan peluang pekerjaan hanyalah sebahagian daripada faktor sosio-ekonomi yang tidak terkira banyaknya yang menyumbang kepada kesalahan berkaitan dadah, katanya.

Sherzali memetik kes terdahulu dan mencadangkan penjara lima tahun sembilan bulan dari tarikh tangkap - 10 Jan 2018, dikenakan ke atas perayu.

Timbalan Pendakwa Raya Mohd Amril Johari turut mengemukakan trend hukuman terhadap kes memiliki dadah di negara ini dan mencadangkan hukuman penjara 13 tahun

SUMBER: NST

Post a Comment

0 Comments