Ticker

6/recent/ticker-posts

MCDONALD'S MALAYSIA AKAN MELABUR RM200 JUTA UNTUK MEMBUKA 36 CAWANGAN BAHARU DI SABAH MENJELANG 2030

 


KOTA KINABALU: McDonald's Malaysia menyasarkan untuk membuka 36 restoran baharu di Sabah menjelang 2030, yang dijangka melibatkan pelaburan lebih RM200 juta.

Pengarah Urusan dan rakan operasi tempatan, Datuk Azmir Jaafar berkata terdapat 16 cawangan McDonald's di Sabah pada masa ini yang telah menyediakan peluang pekerjaan kepada 1,600 orang.

Azmir berkata pembukaan cawangan baharu itu akan mewujudkan 5,000 peluang pekerjaan untuk seluruh negeri, termasuk Kota Kinabalu serta di bandar-bandar kecil seperti Kudat, Tuaran, Telupid, Putatan, dan Kota Belud.

“Selain itu, dua lagi restoran baharu akan dibuka di Tawau,” katanya dalam taklimat media selepas majlis menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) antara McDonald's Malaysia dan Taman Perindustrian Kota Kinabalu (KKIP) hari ini (18 Ogos).

Majlis itu turut menyaksikan perasmian "drive-thru" restoran McDonald's Jalan Sulaman oleh Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor serta sumbangan zakat RM100,000 kepada Lembaga Islam Sabah. (MUIS).

Mengenai MoU itu, Azmir berkata ia melibatkan kerjasama dengan KKIP Sdn Bhd bagi pengambilan tanah seluas 1.6 hektar milik KKIP untuk pembinaan kemudahan pembuatan, gudang dan pusat penghantaran yang berfungsi sebagai hab makanan komprehensif yang memenuhi operasi Quick restoran perkhidmatan di Malaysia Timur.

Beliau berkata pembekal terkemuka yang terlibat ialah Bimbo QSR untuk bekalan roti dan roti, Tyson Foods untuk bekalan makanan seperti sayur-sayuran dan produk protein seperti nugget dan hirisan daging, dan HAVI Logistics sebagai syarikat pengedaran utama, menyediakan kemudahan untuk penghantaran bekalan.

"Ketiga-tiga pembekal itu telah menjadi rakan kongsi McDonald's Malaysia dan McDonald's di peringkat global," kata Azmir. --BERNAMA


Post a Comment

0 Comments