Ticker

6/recent/ticker-posts

FADHLINA: KEMENTERIAN PENDIDIKAN MEMBERI PERHATIAN KEPADA PENDIDIKAN DI SABAH, SARAWAK

 


SEMPORNA, 25 Ogos — Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) memberi perhatian dan komitmen terhadap pendidikan khususnya kebajikan pelajar dan menaik taraf sekolah usang di Sabah dan Sarawak, kata menterinya, Fadhlina Sidek.

Beliau berkata, kementeriannya bersama Jabatan Pendidikan Sabah (JPN) turut menangani kebimbangan kanak-kanak tanpa izin dan bukan warganegara serta isu lain berkaitan sekolah seperti bot.

Beliau berkata semasa lawatannya ke Tawau, Kunak dan Semporna semalam (23 Ogos) dan hari ini, beliau secara peribadi mendengar maklum balas dan permintaan daripada guru besar mengenai perkara yang berkait rapat dengan pembangunan dan keperluan untuk mewujudkan kelas tambahan, makmal pembaikan termasuk kemudahan bilik darjah dan sebagainya. pada.

“Kebanyakan permintaan ini sudah pun dalam sasaran sekolah seperti Program Makanan Tambahan (RMT). Semalam, ada permintaan untuk menyediakan bot kepada sekolah-sekolah kerana tidak cukup bot, jadi kami mengambil maklum tentang isu-isu ini.

“Hari ini, pengarah pendidikan negeri (Raisin Saidin) juga berada di sini, dan beliau akan menangani perkara itu dengan segera. Kita akan selaraskan dengan JPN untuk menyelesaikan pelbagai urusan,” katanya selepas melawat Sekolah Kebangsaan Bangau-Bangau hari ini.

Fadhlina sedang dalam lawatan kerja rasmi ke daerah Tawau, Kunak dan Semporna, yang berakhir hari ini, untuk program susulan Parlimen (PTS) bagi akses kepada pendidikan untuk kanak-kanak dan bukan warganegara.

Di Sabah, sebanyak 315 sekolah usang perlu dibaiki atau dibina semula.

Fadhlina berkata, lawatannya kali ini berbeza dengan program rangka kerja lain, kerana PTS adalah mengenai isu yang dibangkitkan di Parlimen untuk kepentingan dan keperluan sekolah di Sabah dan Sarawak.

“Tindakan kedua ialah kita mengutamakan isu sekolah, dan yang ketiga adalah untuk kita khusus dalam Ekonomi Madani, melibatkan penyertaan masyarakat,” katanya. - BERNAMA


Post a Comment

0 Comments