Ticker

6/recent/ticker-posts

KPN JANJI SIASATAN TELUS DALAM KES PEMBUNUHAN DI TAWAU


BANDAR PERMAISURI (28 Jan): Ketua Polis Negara Tan Sri Acryl Sani Abdullah Sani memberi jaminan bahawa siasatan kes pembunuhan yang didakwa melibatkan beberapa anggota polis di Tawau, akan dijalankan secara telus.

Beliau berkata siasatan yang dijalankan oleh pasukan khas dari Bukit Aman, tidak akan mengambil kira status mereka yang terlibat, sambil menambah bahawa undang-undang akan dikuatkuasakan terhadap mereka jika mereka didapati bersalah.

“Memandangkan (kes) ini melibatkan sensitiviti dari segi mereka yang terlibat, buat masa ini, kita perlu menjalankan siasatan terperinci kerana kita mesti benar-benar yakin dengan motif pelaku.

"Sekiranya mereka benar-benar terlibat, tindakan undang-undang akan diambil," katanya kepada pemberita selepas perasmian Kejohanan Ekuestrian Polis Diraja Malaysia (PDRM) di Taman Endurance Antarabangsa Terengganu di Setiu di sini hari ini.

Beliau menjawab perintah reman tujuh hari yang diperoleh lapan pegawai polis, empat daripadanya berpangkat kanan, bagi memudahkan siasatan kes mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan, di Tawau.

Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Idris Abdullah awal hari ini berkata PDRM telah menubuhkan pasukan khas dari Bukit Aman untuk menyiasat kes itu.

Sementara itu, mengenai penahanan beberapa individu termasuk anggota polis dan anggota polis yang disyaki terlibat dalam pertubuhan haram di Dungun, Acryl Sani berkata pendekatan sama akan diambil.

“Kumpulan (haram) ini sudah melampaui batas dengan tindakan mereka sehingga mengancam anggota polis. Kita tidak boleh biarkan aktiviti seperti ini berleluasa,” katanya.

Acryl Sani juga berkata polis tidak menerima sebarang maklumat sama ada pertubuhan yang sama turut aktif di negeri lain. — Bernama

Post a Comment

0 Comments