Ticker

6/recent/ticker-posts

MASWINGS AKAN MENYEMAK SEMULA LALUAN PENERBANGAN TARAKAN - TAWAU

Tarakan (ANTARA) - Malaysia Air Lines (MASWings) akan mengkaji semula laluan penerbangan Tarakan - Tawau, Malaysia, kerana ia sudah lama tidak beroperasi semasa pandemik Covid-19.


“Buat masa ini, berdasarkan maklumat pengurusan MASWings pusat, semakan masih dijalankan, saya tidak tahu apa yang membuat semakan laluan ini, mungkin kerana sudah lama tidak beroperasi maka ramai yang ingin menyemaknya. ," kata Ketua Stesen MASWings Tarakan, Kristina Rante di Tarakan, Kalimantan Utara. , Isnin.

Katanya, setakat ini ramai yang meminta tiket Tarakan - Tawau sama ada terus ke kaunter di lapangan terbang atau melalui mesej WhatsApp.

“Syer pasarannya ada, ramai yang pergi ke kaunter (minta tiket) dan juga melalui sembang,” kata Kristina.

Laluan Tarakan - Tawau ialah laluan Borneo. Laluan Tarakan - Tawau atau sebaliknya adalah laluan paling efisien, hanya 35 minit menggunakan MASWings, jika melalui Nunukan atau melalui Jakarta jauh lebih mahal dan membuang masa.

Kristina berkata terkini pada Oktober daripada Kementerian Negara bagi Penerbangan Carter menggunakan MASWings dari Tawau - Tarakan.

Pihaknya juga telah berkoordinasi dengan Kerajaan Bandaraya Tarakan dan Lapangan Terbang Tarakan Juwata dan mendapat sambutan dan sokongan yang baik.

Sementara itu, berkaitan penumpang, sebelum penularan wabak Covid-19 laluan ini sangat popular di kalangan orang ramai, MASWings dengan pesawat ATR-72 membawa sekitar 30-40 penumpang.

Untuk laluan MASWings Tarakan - Tawau, Tawau - Tarakan dalam seminggu tiga penerbangan setiap Isnin, Khamis dan Sabtu sebelum wabak.

Setakat Mac 2020, MASWings tidak beroperasi kerana sekatan oleh Kerajaan Malaysia pada masa itu. Bagaimanapun, dengan keadaan pandemik yang mula kembali normal, MASWings masih belum membuka laluan penerbangan seperti sebelum ini.

Hal ini menimbulkan persoalan daripada orang ramai dan usahawan khususnya di Tarakan yang ingin menggunakan pengangkutan udara dari Tarakan ke Tawau atau sebaliknya.

SUMBER: ANTARANEWS

Post a Comment

0 Comments