Ticker

6/recent/ticker-posts

IOS 16 DILANCARKAN SECARA RASMI - 9 CIRI BARU YANG MENARIK PERLU ANDA KETAHUI

 


Secara rasminya, Apple telah melancarkan sistem operasi terbaru mereka iaitu IOS 16 awal pagi tadi. IOS 16 di katakan antara sistem operasi terbaik yang pernah dibina oleh Apple dan ianya disokong bermula IPhone model Iphone 8 dan keatas. Ini bermakna, telefon yang telah berusia 5 tahun masih boleh disokong sistem operasi terbaru ini. Terdapat banyak ciri baru yang telah diperkenalkan namun 9 ciri baru menarik berikut perlu anda ketahui.


Edit dan nyahhantar iMessages.

Pengguna boleh mengedit atau menyahhantar mesej dalam iMessage dalam masa 15 minit selepas menghantarnya. Pengguna lain akan dapat melihat bahawa mesej telah diedit atau dialih keluar.


Jadualkan e-mel lebih awal.

Aplikasi Mel terbina dalam pada iPhone akan membolehkan pengguna menjadualkan e-mel untuk dihantar kemudian. Ia juga mempunyai ciri carian baharu yang lebih berfungsi yang menurut Apple menawarkan "hasil yang lebih tepat dan lengkap." Ia juga mempunyai pilihan buat asal hantar yang baharu.


 Teks kumpulan yang lebih baik dengan pengguna Android.

Pengguna Android akhirnya akan melihat reaksi Tapback daripada pengguna iMessage, seperti ketawa, hati dan banyak lagi, di dalam rantai teks. Ini bermakna anda tidak akan mendapat reaksi yang dihantar sebagai mesej berasingan. Ia sepatutnya menjadi peningkatan yang besar untuk pengguna iPhone yang menghantar mesej dengan pengguna Android.


 Pemeriksaan Keselamatan.


Ini membolehkan pengguna mematikan semua perkhidmatan dan aplikasi dengan cepat, seperti lokasi, dikongsi dengan orang lain, seperti ahli keluarga. Apple berkata Pemeriksaan Keselamatan direka bentuk dengan kerjasama kumpulan wanita dan akan memudahkan pengguna untuk kekal sendirian atau melindungi data peribadi dan keselamatan apabila meninggalkan hubungan yang tidak sihat.

 

Kawal pemberitahuan dengan cara baharu.

Pemberitahuan kini muncul di bahagian bawah skrin apabila telefon anda dikunci, dan anda boleh menyembunyikannya dengan mudah untuk menghalangnya daripada menghalangnya. Begitu juga, anda boleh menukar mod Fokus anda, untuk menyenyapkan pemberitahuan tertentu apabila anda tidur, di tempat kerja atau bercuti, dengan mengetik dan menahan skrin kunci.

 

Skrin kunci yang boleh disesuaikan.


Pengguna akan dapat menambah widget yang lebih kecil dengan data masa nyata pada skrin kunci mereka.

 

Penjejakan ubat dan tidur dalam aplikasi kesihatan.


Aplikasi Kesihatan Apple kini membenarkan pengguna memasukkan ubat mereka dan memberitahu mereka apabila tiba masanya untuk mengambil ubat. Pemilik Apple Watch juga akan dapat memantau tidur dan degupan jantung mereka dalam apl kesihatan iPhone.

 

Kecerdasan Buatan secara automatik mengisih, mengedit dan menterjemah foto.

Apple menggunakan kecerdasan buatan untuk menterjemah teks dalam foto atau video yang diambil oleh pengguna. Anda juga boleh memotong subjek daripada gambar, seperti seseorang, dan meletakkannya ke dalam imej atau apl lain sebagai pelekat. Dalam kemas kini kemudian, iOS 16 juga akan berkongsi gambar secara automatik dengan orang yang dikenalinya dalam gambar, seperti rakan atau ahli keluarga.

 

Gunakan iPhone anda sebagai kamera web.

Pengguna kini boleh menggunakan iPhone mereka sebagai kamera web dalam ciri yang dipanggil Continuity Camera dengan pelekap komputer riba yang betul dan versi baharu macOS. Versi baharu macOS ditetapkan untuk debut lewat musim luruh ini, bagaimanapun, jadi ciri ini tidak akan berfungsi sehingga ia dikeluarkan.


Kemaskini boleh dilakukan terus dengan membuka tetapan pada telefon anda. Untuk keselamatan, sila pastikan anda melalukan salinan atau backup pada semua fail dalam telefon bimbit untuk mengelakkan kejadian yang tidak di ingini berlaku.

Post a Comment

0 Comments