Ticker

6/recent/ticker-posts

APAKAH ITU ANTI-VIRUS DAN KENAPA ANTI-VIRUS PENTING UNTUK KOMPUTER ANDA

 


Jika anda baru-baru membeli komputer, atau baru belajar tentang menggunakan e-mel dan internet, anda mungkin pernah mendengar tentang virus komputer dan perisian anti-virus. Anda mungkin tertanya-tanya sama ada ini adalah sesuatu yang perlu anda risaukan, dan jika ya, apakah yang perlu anda lakukan mengenainya. Artikel ini akan cuba menjawab soalan-soalan ini untuk anda.

Pertama, anda mungkin tertanya-tanya apa itu virus komputer. Pada asasnya virus komputer ialah salah satu daripada banyak jenis program kecil yang memasang sendiri pada komputer anda tanpa kebenaran anda. Biasanya mereka memasuki program anda melalui e-mel, atau semasa anda melayari laman web.


Apabila program ini dijalankan, biasanya tanpa anda ketahui, ia boleh menyebabkan semua jenis masalah dengan komputer anda. Sesetengah virus boleh sedikit menjengkelkan, memperlahankan komputer anda kerana mereka menggunakan sumber komputer anda untuk tujuan lain. Orang lain boleh menjadi sangat berbahaya, mengumpul maklumat peribadi anda dan menghantarnya kepada pihak lain, atau merosakkan cakera keras anda.

Sesuai dengan namanya, virus boleh menggunakan sambungan internet dan program e-mel anda dan menghantar diri mereka ke komputer orang lain yang anda kenali, menyebarkan diri mereka seperti penyakit berjangkit.

Kerana ini, sama seperti kesihatan badan anda, apabila ia berkaitan dengan virus komputer, satu ons pencegahan bernilai satu paun penawar. Adalah lebih mudah untuk menghalang virus daripada memasuki komputer anda daripada menyingkirkannya dan menyembuhkan komputer anda sebaik sahaja ia dijangkiti. Inilah sebabnya mengapa perisian Anti-Virus adalah penting.

Sebaik sahaja anda menyedari bahawa anda memerlukan perisian anti-virus dipasang dan dijalankan pada komputer anda, anda perlu memilih yang mana satu untuk dibeli dan dipasang. Ini boleh menjadi proses yang rumit, tetapi berikut adalah beberapa petua untuk menjadikannya lebih mudah.


Mula-mula, semak komputer anda untuk melihat sama ada ia disertakan dengan perisian anti-virus. Banyak komputer baharu telah dihantar dengan program anti-virus untuk menggunakannya, anda hanya perlu menghidupkannya. Semak manual arahan anda untuk melihat sama ada ini berlaku dengan komputer anda.

Semak dengan vendor. Jika anda membeli komputer anda daripada peruncit tempatan, semak dengan mereka untuk melihat program anti-virus yang mereka cadangkan. Mereka sepatutnya lebih bersedia untuk membantu anda malah mungkin boleh memberikan anda diskaun sejak anda membeli komputer daripada mereka.

Sebaik sahaja anda memasang dan menjalankan anti-virus anda pada komputer anda, pastikan anda menghubungi sokongan perisian jika anda mempunyai sebarang soalan. Ia juga penting untuk memastikan perisian anda dikemas kini. Kebanyakan program ini akan mengemas kini sendiri secara automatik apabila anda berada dalam talian. Ini sangat penting kerana virus baharu sentiasa muncul dan anda ingin memastikan komputer anda dilindungi.

Post a Comment

0 Comments