Ticker

6/recent/ticker-posts

CARA MUDAH MENYELENGGARA DAN SERVIS KERETA ANDA

 


Anda memandu kereta anda setiap hari. Adakah anda memberi perhatian kepadanya? Adakah anda merasakan sedikit berkilauan di bahagian hadapan? Adakah terdapat bunyi ketukan di bawah enjin? Adakah terdapat kompang di dashboard? Tiada siapa yang lebih mengenali kereta anda daripada anda. Jika anda merasakan sesuatu yang berbeza, atau jika ia tidak dikendalikan dengan betul, bawa ia kepada mekanik anda. Ia boleh menjadi sesuatu yang mudah seperti tayar yang tidak sejajar, atau mungkin tali pinggang yang longgar. Adalah lebih baik untuk mencari sebarang masalah kecil sebelum ia menjadi besar.

Berikut ialah beberapa petua penyelenggaraan mudah yang boleh anda ikuti untuk membantu memanjangkan hayat kereta anda, dan membantu menjimatkan wang anda.


Perhatikan tempat anda meletakkan kereta anda dan biasakan untuk melihat sama ada terdapat kebocoran apabila anda keluar. Ini boleh menjadi sukar di kasawan parking awam dengan banyak kesan daripada kebocoran dari kereta lain, tetapi jika kereta anda bocor apa-apa jenis cecair, transmisi, radiator atau brek, kebocoran itu akan kelihatan "baru". Jika anda melihat sebarang cecair bocor, kereta anda diservis secepat mungkin.


Perhatikan tayar anda. Apabila anda menukar minyak setiap 3,000 batu, tayar anda hendaklah diputarkan. Pada masa ini juruteknik akan memeriksa tayar anda untuk sebarang tanda haus. Pastikan tayar anda sejajar. Periksa tekanan tayar anda sekali setiap bulan. Ia cukup mudah untuk membaca tolok tayar dan mereka juga mempunyai yang elektronik. Memastikan tayar anda mengembang dengan betul membantu meningkatkan jarak tempuh minyak juga.


Seperti yang dinyatakan di atas, tukar minyak anda sekurang-kurangnya setiap 3,000 batu. Minyak adalah darah hayat kereta anda dan menyimpan minyak baru di dalam kereta anda boleh memanjangkan hayatnya dengan banyak batu. Pada masa ini juruteknik akan memeriksa penapis udara, hos dan tali pinggang anda.

Pastikan takungan cecair pencuci cermin depan anda penuh dan bawa satu botol tambahan bersama anda. Anda tidak sedar betapa cepatnya anda menggunakannya, terutamanya pada musim sejuk apabila terdapat kekotoran pada cermin depan. Gantikan bilah pengelap anda sekali setahun.


Mengikuti langkah mudah ini boleh membantu memanjangkan hayat kereta anda. Sekiranya anda mempunyai bengkel kenderaan dan berminat untuk mengiklankan bengkel anda, sila hubungi kami.

Post a Comment

0 Comments