Ticker

6/recent/ticker-posts

CARA-CARA MENGELAKKAN FLU DAN SELESMA

 


Musim selesema sedang melanda kita dengan cepat, dan kebanyakan orang ingin mengelakkan daripada jatuh sakit tahun ini. Persoalannya ialah bagaimana cara dan bersiap sedia bagi menghadapi musim flu dan selesma? Berikut ialah cara paling mudah untuk memastikan diri anda dan orang tersayang bebas daripada demam selsema dan flu yang paling teruk pada tahun ini dan tahun-tahun seterusnya.

Pertama sekali, selesema adalah virus. Jangkitan virus tidak boleh dirawat dengan antibiotik. Virus hanya boleh mengatasi pertahanan anda dan membiak dalam badan anda jika pertahanan badan anda tidak mencukupi untuk bermula. Jika anda kuat, dan mempunyai sistem imun yang sihat, tubuh anda berkemungkinan besar akan dapat mengelakkan kebanyakan selsema, flu dan bakteria. Masalahnya datang apabila anda berada dalam keadaan tertekan, kurang makan, tidak mengambil multivitamin yang baik, atau baru-baru ini sakit. Musim cuti sekolah, melancong, melawat dan makan berlebihan, adalah masa yang sesuai untuk anda jatuh sakit dengan selesema. Inilah langkah pencegahan yang boleh anda lakukan.

Ambil multivitamin yang berkualiti. Jika anda tidak makan dengan cara yang paling cemerlang, kemungkinan besar anda kekurangan banyak nutrien. Ini adalah fakta dalam dunia hari ini. Suplemen yang baik dan berkualiti akan memberikan anda peningkatan imun dan nutrien melawan selesema seperti zink, vitamin A, selenium, vitamin C dan vitamin B. Menjaga sistem pertahanan anda dan badan anda sihat adalah barisan pertahanan pertama anda.

Lakukan yang terbaik untuk tidak tertekan dan stres. Tekanan dan stres sangat mengancam imuniti anda. Tidak berbaloi untuk menjadi tertekan dan sakit. Cuba ingat apa matlamat anda dengan setinggi-tingginya. Daripada berfikir, "Oh tidak! Saya akan lambat!” fikir “Matlamat saya adalah untuk tiba dan melakukan yang terbaik. Saya akan mengawal dan bertanggungjawab ke atas apa yang saya boleh dan melakukan yang terbaik.” Jika anda kekal berpegang pada cita-cita anda sambil tidak terperangkap dalam tekanan setiap peristiwa pada masa ini, anda benar-benar boleh memperbaiki sistem imun anda.


Makan makanan yang seimbang dengan sekerap yang boleh. Sekarang, kita semua tahu bahawa nasi goreng, kek, donut, pisang goreng dan banyak roti gulung dan mentega mungkin muncul di atas pinggan kita. Tetapi sekerap yang anda boleh, makanlah sayur-sayurana. Banyakkan memakan sayuran dan buah-buahan. Jika anda makan bijirin, kebanyakannya bijirin penuh dan bukannya produk tepung. Jangan mengambil secara berlebihan produk tenusu kerana ia menghasilkan lendir dan sukar dihadam bagi sesetengah orang. Minum banyak air sepanjang hari dan minum kopi, teh hijau, dan cuba elakkan minuman berkarbonat sama sekali. Malah minuman berkarbonat diet menyebabkan kesan penurunan imun selama berjam-jam selepas anda mengambil. Gula menghalang sistem imun anda selama berjam-jam selepas anda memakannya (atau meminumnya) dan merupakan jemputan kepada semua jenis virus dan bakteria jahat. Jadi melainkan anda serius untuk menjemput mereka untuk tinggal, jangan buka pintu sistem imunisasi itu terlalu kerap.


Bersenam setiap hari. Walaupun anda hanya berjalan-jalan selama 20 minit, lakukan senaman setiap hari. Badan anda memerlukannya. Ia baik untuk jiwa. Jadikan senaman aktiviti yang menyeronokkan dengan pergi bersama rakan atau pasangan anda. Atau pergi sendiri dan nikmati serta tenangkan fikiran anda. Pergi pada waktu matahari terbenam atau matahari terbit untuk pengalaman yang lebih baik.


Basuh tangan anda. Kebanyakan orang dijangkiti selesema dengan berjabat tangan, menyentuh tombol pintu, atau mengangkat telefon yang telah dijangkiti virus dan kemudian menyentuh mata, hidung, rambut atau mulut mereka. Virus ini biasanya masuk melalui membran mukus hidung atau mulut, tetapi boleh masuk melalui mana-mana membran mukus badan. Semasa musim selesema, pastikan anda sentiasa sedar menyentuh mulut, hidung atau mata anda, terutamanya jika anda baru-baru ini menyentuh objek yang mungkin disentuh orang lain. Basuh tangan anda jika ragu-ragu.

Jika anda mendapat selesema, berjumpa doktor anda dengan segera untuk penyelesaian yang lebih cepat. Pemulihan homeopati, herba, hidroterapi dan rawatan lain boleh membantu badan anda untuk lebih cepat menghapuskan virus daripada produk dan ubatan kaunter. Sesetengah remedi, jika dimulakan apabila anda melihat simptom pertama, malah boleh menghalang selesema daripada serangan penuh. Anda juga boleh membawa pulang rawatan yang boleh diambil oleh keluarga anda untuk mengelakkan mereka daripada dijangkiti virus.

Post a Comment

0 Comments