Ticker

6/recent/ticker-posts

APAKAH ITU ADWARE


 Adware ialah salah satu daripada banyak "perisian hasad" atau program perisian berniat jahat yang dipasang secara tidak sedar pada komputer anda apabila anda melawat tapak dalam talian dan memuat turun hadiah percuma. Apabila anda menggunakan fail kongsi atau melawat laman web yang menawarkan muat turun kertas dinding, video atau muzik secara percuma, sesetengah tapak ini akan menghantar bersama perisian adware dengan muat turun anda.

Perisian hasad ini adalah ancaman yang berkembang pesat kepada semua sistem komputer. Dianggarkan bahawa dalam tiga bulan pertama 2005 lebih 80% pengguna komputer mempunyai beberapa jenis program perisian hasad yang dijalankan pada komputer mereka, tanpa pengetahuan mereka.


Walaupun ia adalah lebih kurang ancaman kepada komputer dan maklumat anda berbanding perisian pengintip, apa yang adware akan lakukan ialah menyebabkan sepanduk dan iklan muncul pada komputer anda. Iklan ini dipaparkan pada komputer anda tidak kira apa program yang mungkin anda gunakan. Apa yang dikatakan oleh orang yang meletakkan perisian kacau ganggu jenis ini pada komputer anda ialah pengiklanan perisian iklan membantu mereka memulihkan kos dan membolehkan mereka menawarkan hadiah percuma yang anda inginkan.

Perkara yang anda mahu lakukan untuk menghentikan perisian iklan daripada muncul pada komputer anda ialah dengan menjalankan program anti-perisian iklan terlebih dahulu. Jalankan program ini secara berkala. Bersama-sama dengan program perisian anti-adware jalankan imbasan virus komputer biasa anda atas permintaan juga.

Semak tahap keselamatan pada komputer anda. Tetapan tahap keselamatan anda hendaklah sekurang-kurangnya sederhana untuk membantu melindungi anda daripada muat turun yang tidak diingini.


Jangan muat turun fail percuma dari internet, titik. Apabila memuat turun sebarang perisian, baca perjanjian lesen pengguna akhir. Beberapa perjanjian ini akan menyatakan bahawa apabila anda memuat turun perisian mereka, anda juga bersetuju untuk menerima perisian pengintip yang dimuat turun yang mungkin diletakkan pada komputer anda pada masa yang sama.

Berhati-hati dengan ancaman kepada komputer anda, dan maklumat peribadi anda.

**BERMINAT UNTUK LETAKKAN IKLAN KEDAI KOMPUTER ANDA DISINI? HUBUNGI KAMI SEKARANG.

Post a Comment

0 Comments