Ticker

6/recent/ticker-posts

GIATMARA DAN PENJARA TAWAU KERJASAMA HASILKAN PPE UNTUK PETUGAS BARISAN HADAPAN

GiatMARA dan pihak penjara Tawau telah mengambil inisiatif daam membantu melawan COVID-19 ini dengan bekerjasama menghasilkan peralatan perlindungan diri (PPE) untuk kegunaan barisan hadapan kesihatan daerah Tawau.



Menurut Pengarah GiatMARA Sabah, Saflee Ag Damit, pihaknya menggunakan kemahiran enam tenaga pengajarnya menghasilkan PPE, dan usaha itu merupakan satu tanggungjawab khidmat sosial bagi mengurangkan beban kerja ditanggung pihak hospital dalam menangani wabak tersebut.

50 pasang PPE sudah siap di jahit oleh empat tenaga pengajar dari Tawau dan dua orang dari Semporna dan kain yang digunakan untuk menghasilkan PPE itu telah dibekalkan oleh Klinik Kesihatan Kabota. 

Kerja-kerja menjahit itu bermula pada 9 pagi hingga 2 petang dan menurut seorang tenaga pengajar GiatMARA Jara Chun Bung, 47, yang mempunyai pengalaman mengajar di GiatMARA selama 19 tahun, berkata satu pasang PPE boleh disiapkan dalam tempoh 20 minit.

Bagi pihak Penjara Tawau pulak, menurut Pengarahnya Penolong Kanan Komisioner Faisal Mohamed Noor berkata pihaknya turut membantu pihak kesihatan untuk menjahit 500 pasang PPE bagi mengatasi kekurangan peralatan perlindungan itu. Beliau berkata bengkel Penjara Tawau menerima tempahan bermula hari ini dan seramai 20 tukang jahit terdiri daripada penghuni penjara (banduan) terlibat dalam menghasilkan PPE itu dan 50 pasang PPE itu sudah disiapkan dan diserahkan kepada Klinik Kesihatan Kabota pada 20 Mac 2020.

Ini merupakan satu inisiatif yang baik oleh pihak GiatMARA dan Penjara Tawau dalam membantu barisan hadapan derah ini melawan COVID-19. Pujian harus diberikan!