Ticker

6/recent/ticker-posts

KES BUNUH ASRAMA LAHAD DATU: MAHKAMAH MENETAPKAN 27 JUN UNTUK SEBUTAN KES 13 REMAJA

 


LAHAD DATU: Mahkamah Majistret di sini pada Khamis (16 Mei) menetapkan 27 Jun depan sebutan semula kes 13 pelajar kolej vokasional yang didakwa membunuh seorang pelajar lelaki berusia 17 tahun.

13 tertuduh berusia 16 hingga 19 tahun itu didakwa bersama membunuh Mohammad Nazmie Aizzat Mohd Narul Azwan di Bilik Asrama 7 Resak dan 5 Belian, Kolej Vokasional Lahad Datu, antara 9 malam 21 Mac dan 7.38 pagi keesokan harinya (22 Mac). ).

Pertuduhan didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 34 akta sama yang memperuntukkan hukuman mati atau penjara sehingga 40 tahun dan tidak lebih 12 sebatan, jika sabit kesalahan.

Prosiding tertutup itu diadakan di hadapan Majistret Nur Asyraf Zolhani kerana kes itu membabitkan pesalah bawah umur.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Ng Juhn Tao, manakala tujuh daripada 13 pelajar itu diwakili peguam Datuk Ram Singh, Kamarudin Mohmad Chinki, Chen Wen Jye dan Amirul Amin Rashid.

Seorang lagi remaja diwakili peguam Abdul Gani Zelika, manakala lima lagi tidak diwakili.

Ram memberitahu pemberita bahawa laporan kimia dan bedah siasat masih belum selesai, dan 27 Jun ditetapkan untuk penyerahan dokumen.

Katanya, beliau akan memfailkan permohonan ikat jamin ke atas tujuh anak guamnya di Mahkamah Tinggi Tawau pada Jumaat (17 Mei).

Pada 22 Mac lalu, Mohamad Nazmie Aizzat ditemui mati dengan kecederaan dan lebam di beberapa bahagian badan, di asrama kolej.

Susulan itu, 13 pelajar kolej vokasional itu ditahan dan seterusnya direman. - Bernama

Post a Comment

0 Comments