Ticker

6/recent/ticker-posts

MAHKAMAH PERSEKUTUAN MENGURANGKAN HUKUMAN MATI KEPADA LELAKI YANG MEMBAKAR TUNANGNYA SEHINGGA MATI KEPADA 33 TAHUN PENJARA, 12 SEBATAN

 


PUTRAJAYA: Seorang lelaki terlepas dari hukuman gantung apabila Mahkamah Persekutuan hari ini mengurangkan hukuman matinya kepada 33 tahun penjara dan 12 sebatan kerana membunuh tunangnya dengan menyiramnya dengan petrol dan menyalakan api tujuh tahun lalu.

Panel tiga hakim yang dipengerusikan oleh Datuk Zabariah Mohd Yusof membuat keputusan sebulat suara untuk menolak hukuman mati yang diberikan oleh Mahkamah Tinggi Johor Bahru terhadap Mohamed Hafiz Mohd Bakri, 36 tahun, selepas membenarkan rayuan terakhirnya terhadap hukuman itu.

"Hukuman mati ditiadakan dan diganti dengan hukuman penjara selama 33 tahun bermula dari tarikh penangkapan (21 April 2017) dan 12 sebatan rotan," kata Zabariah, yang bersidang bersama hakim-hakim Datuk Harmindar Singh Dhaliwal dan Datuk Abdul Karim Abdul Jalil.

Pada 5 Oktober 2020, Mahkamah Tinggi Johor Bahru menjatuhkan hukuman mati kepada Hafiz selepas beliau didapati bersalah membunuh Nina Farrina Simbul, 21 tahun, di sebuah rumah di Taman Sri Bahagia, Tampoi, Johor Bahru pada jam 4.30 petang pada 21 April 2017, di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Rayuan Hafiz telah ditolak oleh Mahkamah Rayuan pada 14 Oktober 2021.

Sebelum itu, peguam Hafiz, Muhammad Abd Kadir, memberitahu mahkamah bahawa mereka telah mengemukakan representasi kepada Jabatan Peguam Negara untuk mengecualikan hukuman mati selaras dengan Akta Penghapusan Hukuman Mati Mandatori  2023.

Timbalan pendakwa raya Mohd Amril Johari, yang mengesahkan perkara itu, meminta agar tertuduh dihukum penjara selama 35 tahun kerana cara mangsa meninggal.

Walau bagaimanapun, Muhammad merayu agar tempoh penjara minimum diberikan kepada anak guamannya, dengan alasan bahawa kejadian itu tidak dirancang, walaupun terdapat bukti pembelian petrol.

"Petrol itu dibeli untuk tujuan lain, dan kuantitinya kecil, bernilai hanya RM2. Tertuduh cuba memadamkan api pada mangsa dengan menuangkan air tetapi gagal sebelum membawa wanita itu ke hospital.

"Tertuduh menyesali tindakannya dan berharap dapat segera dibebaskan dari penjara dan menjadi ahli masyarakat yang bermanfaat," kata peguam itu.

Dalam keterangan sebelum ini, seorang saksi mendedahkan bahawa pada hari kejadian, Hafiz meminta beliau untuk membeli petrol dan memerintahkan beliau untuk meletakkan botol petrol di dalam bilik.

Saksi itu, yang merupakan anak saudara Hafiz, terdengar pertengkaran antara Hafiz dan tunangnya di ruang tamu.

Walau bagaimanapun, Hafiz mengarahkan beliau masuk ke bilik, enggan melibatkannya dalam pertikaian mereka.

Walau bagaimanapun, saksi itu dengan senyap memerhatikan dari belakang langsir ketika Hafiz menuangkan petrol ke atas badan tunangnya, menyaksikan percikan api yang membakar wanita itu secara tragis. — Bernama


Post a Comment

0 Comments