Ticker

6/recent/ticker-posts

DUA LAGI INDIVIDU DIPERCAYAI AHLI KARTEL DADAH TERBESAR SABAH DIDAKWA

 


KOTA KINABALU: Dua lagi individu yang dikaitkan dengan apa yang dilaporkan sebagai kartel dadah terbesar Sabah telah didakwa atas tuduhan menjadi ahli kumpulan jenayah terancang.

Norsyafilah Pawawoi, 28 tahun, dan Zulkahar Dusing, 29 tahun, kedua-duanya dikatakan sebagai ahli Geng Upik, telah didakwa di bawah Seksyen 130V(1) Kanun Keseksaan di Mahkamah Sesyen di sini pada Jumaat (1 Mac).

Norsyafilah dituduh menjadi ahli geng antara tahun 2015 dan 28 Julai 2016 dan Zulhakar, antara tahun 2021 dan 3 Mei tahun lepas.

Walau bagaimanapun, tiada pengakuan direkodkan daripada kedua-dua tertuduh, yang tidak diwakili peguam.

Jika disabitkan kesalahannya, tertuduh berisiko dihukum penjara antara lima hingga 20 tahun.

Norsyafilah telah menjalani hukuman penjara 12 tahun sejak 2018 atas kesalahan pengedaran dadah, manakala Zulhakar berada di bawah tahanan di daerah Tawau di pantai timur.

Timbalan Pendakwa Raya Lina Hanini Ismail memohon kepada mahkamah untuk menetapkan tarikh sebutan kes dan penyerahan dokumen serta untuk pengurusan kes dipindahkan ke Mahkamah Tinggi.

Hakim Mahkamah Sesyen Noor Hafizah Mohd Salim kemudiannya menetapkan 22 Mac untuk sebutan seterusnya.

Pada 22 Jan, seorang Datuk yang merupakan penganjur sebuah pertubuhan bukan kerajaan, pemilik perniagaan francais, dan dua anggota polis adalah antara 11 individu yang didakwa atas keterlibatan mereka dalam Geng Upik.

Pengasas Pakat Sabah Malaysia Datuk Maslan Sani, 41 tahun, peniaga Nelson Yee Yen Chung, bekas pegawai CID Tawau Insp Rahman Buriin, 44 tahun, dan anggota Pasukan Gerakan Am Sjn Jaisalfian Jaineh @ Zaini, 45 tahun, didakwa di bawah Seksyen 130V (1) Kanun Keseksaan atas tuduhan menjadi ahli organisasi jenayah.

Individu lain yang menghadapi tuduhan serupa adalah Mohd Fauzie Rablin, 33 tahun; Shahlan Shah Abdul Samad, 37 tahun; Mohd Faridzul Asmahadi, 31 tahun; Fazrul Bahar, 32 tahun; Alkan Abraham, 35 tahun; Mazlan Mahmud, 41 tahun; dan Mahathir Jibarail, 49 tahun.

Tiada pengakuan diterima selepas tuduhan terhadap 11 lelaki itu di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen Noor Hafizah Mohd Salim, yang menetapkan Jumaat untuk sebutan kes.

Kesemua 11 individu yang dikatakan sebagai ahli Geng Upik dituduh terlibat dengan jenayah terancang pada pelbagai masa antara awal 2015 dan 24 Disember tahun lepas.

Mahkamah juga menetapkan 22 Mac sebagai tarikh pendengaran seterusnya selepas permohonan oleh DPP Siti Hajah Mat Radzi dan hujah-hujah oleh peguam bela.

Post a Comment

0 Comments