Ticker

6/recent/ticker-posts

SERBUAN DI PANGSAPURI SABAH: SARUNG BERNILAI RM1.6 JUTA DARI CHINA DIRAMPAS

 


KOTA KINABALU: Sarung bernilai lebih daripada RM1.6 juta telah dirampas dari sebuah unit kondominium di Kolombong berdekatan sini selepas beberapa minggu pengawasan.

Penolong Pengarah Jeneral Jabatan Kastam Negeri, Datuk Mohd Nasir Deraman, mengatakan semasa serbuan, mereka merampas sejumlah 439 guni mengandungi 175,600 keping sarung yang tertakluk di bawah Perintah Kastam (Penyekatan Import) 2023.

Beliau berkata pegawai Kastam dan unit Cobra (Customs Operational Battle Force Response Assault) menjalankan serbuan pada kira-kira jam 5 petang pada 5 Januari.

"Barang yang dirampas itu beratnya 39,510kg dan bernilai RM1,635,318," katanya semasa sidang media pada hari Khamis (29 Feb).

Mohd Nasir berkata seorang wanita asing, berusia dalam lingkungan 30-an, ditahan untuk membantu dalam siasatan.

Siasatan awal mendapati semua 439 guni diimport dari China dan dideklarasikan sebagai fabrik pakaian, katanya.

Beliau berkata penghantar menggunakan kod tarif lain sementara penerangan barang tidak dinyatakan dengan betul dalam borang deklarasi Kastam.

Mengenai mengapa jabatan itu mengambil hampir dua bulan untuk mendedahkan kes tersebut, Mohd Nasir berkata terdapat banyak aspek yang perlu disiasat dan mereka perlu mendapatkan butiran yang lebih jelas sebelum mengumumkan kejayaan.

Beliau berkata kes itu kini sedang disiasat kerana mengimport barang tanpa kastam dan barang yang dilarang di bawah Akta Kastam 1967.

[SUMBER:THE STAR]

Post a Comment

0 Comments