Ticker

6/recent/ticker-posts

DOKTOR DI DAKWA HASILKAN KANDUNGAN LUCAH DAN SALAH LAKU SEKSUAL DENGAN PESAKIT KANAK-KANAK


Di Terengganu, seorang doktor telah didakwa di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas enam tuduhan menghasilkan pornografi dan terlibat dalam perilaku seksual semasa merawat enam pesakit pediatrik dari Disember 2022 hingga 26 Januari 2023.

Tuduhan dibacakan kepada tertuduh, Dr. Anas Ramli, 32 tahun, di hadapan Hakim Wan Suhaila Mohd.

Defendan, yang kini bekerja di sebuah hospital kerajaan di Kuantan, Pahang, dituduh menghasilkan kandungan lucah dalam bentuk imej yang menampilkan lima pesakit perempuan berumur antara 7 dan 11 tahun, semasa merawat mereka di Hospital Kemaman di sini.

Beliau didakwa di bawah Seksyen 5 Akta Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-Kanak (SOAC) 2017, yang boleh dihukum dengan hukuman penjara sehingga 30 tahun dan tidak kurang dari enam sebatan rotan, sekiranya disabit kesalahan.

Beliau juga dituduh melakukan ganguan seksual fizikal dengan menyentuh payudara seorang pesakit perempuan berumur 12 tahun untuk tujuan seksual pada 8 Februari tahun lalu di hospital yang sama antara 5.45 petang dan 6.40 petang.

Tertuduh didakwa di bawah Seksyen 14(a) Akta SOAC 2017, yang memperuntukkan hukuman maksimum penjara 20 tahun dan sebatan rotan, dibaca bersama Seksyen 16(1) akta yang sama, membenarkan tertuduh dihukum penjara maksimum lima tahun dan tidak kurang dari dua sebatan, sekiranya disabit kesalahan.

Semasa prosiding, timbalan pendakwa raya Syairah Mohamad Razali memohon mahkamah menetapkan jaminan tetap sebanyak RM20,000 bagi setiap tuduhan dengan seorang penjamin serta pasportnya diserahkan kepada mahkamah.

Peguam Anas, Faizal Rahman, memohon jumlah yang lebih rendah, menyatakan bahawa jumlah keseluruhan RM120,000 terlalu besar bagi seseorang yang hanya menjadi penjawat awam selama empat tahun.

Hakim Wan Suhaila kemudiannya membenarkan jaminan sebanyak RM5,000 bagi setiap tuduhan dengan seorang penjamin dan meluluskan syarat tambahan yang dicadangkan oleh pendakwaan.

Tertuduh juga dikehendaki melaporkan diri ke balai polis yang terdekat pada setiap hari pertama setiap bulan sehingga kes itu selesai.

Sementara itu, di Mahkamah Majistret, defendan yang sama juga mengaku tidak bersalah atas tuduhan memiliki imej lucah di telefon bimbitnya.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di bilik operasi hospital yang sama antara 7.30 pagi dan 10 pagi pada 1 November 2022.

Tertuduh didakwa di bawah Seksyen 292 Kanun Keseksaan, yang boleh dihukum dengan hukuman penjara sehingga tiga tahun, atau denda, atau kedua-duanya sekiranya disabit kesalahan.

Majistret Sharifah Armida Shasha Amir membenarkan jaminan kepada tertuduh sebanyak RM3,500 dengan seorang penjamin dan mengarahkan beliau agar tidak menghampiri mangsa dan saksi sehingga kes itu selesai.

Kedua-dua mahkamah menetapkan 21 Mac untuk penyerahan dokumen oleh pasukan pendakwaan.

Adik perempuan tertuduh, yang hadir semasa prosiding, membayar jaminan itu. — Bernama

Post a Comment

0 Comments