Ticker

6/recent/ticker-posts

TNI ANGKATAN LAUT MENGGAGALKAN PENYELUDUPAN PAKAIAN HARAM TERPAKAI DARI MALAYSIA

 


Klikwarta.com, Tarakan - Angkatan Laut Indonesia (TNI AL) dalam hal ini Pangkalan Utama Angkatan Laut Indonesia (Lantamal) XIII Tarakan berjaya menggagalkan penyeludupan barang haram di laut berupa64 guni karung ballpress (pakaian terpakai) yang diangkut KM Lumba-Lumba dari Tawau Malaysia ke muara Sungai Talisayan, Provinsi Kalimantan Timur, Sabtu (15/07).

Kronologi kejadian bermula dengan kecurigaan anggota Pos (Posal) Tentera Laut Tanjung Batu yang sedang menjalankan rondaan dan membangunkan maklumat yang diperolehi. Semasa membuat rondaan anggota Posal telah memberhentikan KM Lumba-Lumba dengan huruf awal R (24) dan 1 anak kapal dengan huruf awal Y (20) untuk pemeriksaan. Kapal itu disyaki mengangkut barang sarat yang ditutup dengan plastik hitam.

Dalam pemeriksaan, 64 guni pakaian ballpress terpakai haram ditemui di dalamnya. Menurut kenyataan awal, barangan haram itu datang dari Tawau, Malaysia. Anggota Posal Tanjung Batu segera membawa KM. Lumpa-Lumba ke Posal untuk menjalankan siasatan awal dan seterusnya menggunakan Kapal Tentera Laut (KAL) Bunyu yang merupakan salah satu elemen Unit Rondaan XIII Lantamal di bawah barisan Koarmada II, membawa KM. Lumba-Lumba itu menuju ke Lantamal XIII Tarakan untuk siasatan lanjut.

Panglima Tarakan XIII Lantamal, Laksamana Pertama TNI Deni Herman berkata, penahanan ini merupakan susulan arahan Presiden Republik Indonesia sebagaimana tertuang dalam Peraturan Menteri Perdagangan No. 40 Tahun 2022 tentang perubahan Permendag No. 18 Tahun 2021 yang mengatur larangan eksport/import barang terpakai (pakaian, kasut, dll) secara haram di Indonesia.

“Jadi Angkatan Laut Indonesia, dalam hal ini Lantamal XIII Tarakan, turut serta dalam melaksanakan dasar kerajaan ini dengan melakukan rondaan rutin besar-besaran untuk meminimumkan segala bentuk ancaman dan pelanggaran undang-undang di perairan kawasan kerja Lantamal XIII,” kata Danlantamal.

Panglima TNI Angkatan Laut (Kasal) Laksamana TNI Muhammad Ali menegaskan kepada seluruh jajaran TNI AL untuk terus meningkatkan kesiapsiagaan dan kewaspadaan serta bersinergi dengan unit-unit sampingan, agar bertindak cepat dan tegas dalam mengelola informasi yang diterima dengan baik, salah satunya dalam membanteras penyeludupan barangan haram di laut.

SUMBER: KLIKWARTA

Post a Comment

0 Comments