Ticker

6/recent/ticker-posts

3 PEGAWAI IMIGRESEN DI TAWAU DITAHAN TERIMA SUAPAN LEBIH RM12,000

 


TAWAU: Seorang pegawai Imigresen dan dua orang tengah ditahan penyiasat anti rasuah berhubung rasuah RM12,000 bagi membolehkan seorang warga Indonesia tanpa izin terbang dari Tawau ke Kuala Lumpur.

Difahamkan polis dan pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan ketiga-tiga mereka kira-kira jam 6 petang di pejabat SPRM Sabah pada Khamis (13 Julai).

Sumber berkata, suspek dipercayai sebahagian daripada sindiket yang terbabit dalam penyeludupan warga asing tanpa dokumen perjalanan.

Pegawai penguat kuasa Imigresen berusia 35 tahun dan orang tengah berusia 40-an dan 50-an itu ditahan selepas dipanggil untuk disoal siasat.

"Kami percaya pegawai itu bekerjasama dengan orang tengah untuk membenarkan warga asing tanpa dokumen melalui saluran belakang di lapangan terbang untuk menaiki penerbangan keluar dari Tawau ke Semenanjung Malaysia," kata sumber itu.

“Seorang lelaki warga Indonesia yang tidak memegang sebarang dokumen perjalanan dipercayai melalui tanpa mendaftar masuk di kaunter Imigresen di lapangan terbang Tawau,” kata sumber.

Pengarah SPRM Sabah Datuk S Karunanithy ketika dihubungi mengesahkan tiga orang termasuk seorang pegawai penguat kuasa telah ditahan.

Beliau berkata, kes disiasat kerana rasuah mengikut Seksyen 17(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009.

Katanya, suspek ditahan selama 24 jam sebelum dibebaskan.

SUMBER: THE STAR

Post a Comment

0 Comments