Ticker

6/recent/ticker-posts

APMM MENGGAGALKAN CUBAAN MENYELUDUP 40 EKOR AYAM SABUNG HIDUP KE SEMPORNA

 


SEMPORNA: Cubaan dua lelaki menyeludup masuk 40 ekor ayam sabung hidup ke Semporna berjaya dipatahkan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM).

Pengarah APMM Semporna Komander Amir Shubli berkata anggotanya melakukan rondaan rutin pada kira-kira 2.40 pagi Rabu (12 Julai) di perairan Kampung Kuala Bibang selepas menerima maklumat mengenai aktiviti mencurigakan di kawasan itu.

Setibanya di lokasi, katanya, mereka ternampak dua bot sedang menuju ke sebuah perkampungan air.

“Apabila pasukan itu menghampiri, kedua-dua tekong bot terjun ke dalam air dan hilang dalam kegelapan di bawah rumah panggung di kampung itu,” katanya.

“Hasil semakan, pasukan menemui 40 ayam sabung dalam (sangkar plastik), bernilai kira-kira RM40,000, diseludup masuk dari negara jiran.

"Kami percaya ayam itu bertujuan untuk aktiviti sabung ayam," katanya.

Amir berkata APMM sedang menjejaki suspek yang dipercayai terlibat dalam aktiviti penyeludupan di Semporna.

Tambahnya, kes disiasat mengikut Seksyen 135(1)(a) Akta Kastam 1967 kerana mengangkut barang haram.

Amir berkata APMM Semporna juga akan mempergiatkan rondaan di kawasan panas bagi membendung kegiatan penyeludupan serta kemasukan pendatang tanpa izin.

Beliau menggesa mereka yang mempunyai maklumat mengenai aktiviti haram melaporkannya kepada pusat operasi APMM Semporna di talian 089-782 619 atau nombor Perkhidmatan Respons Kecemasan Malaysia (MERS) 999.

SUMBER: THE STAR

Post a Comment

0 Comments