Ticker

6/recent/ticker-posts

LELAKI BAWA SYABU 500-GRAM DIDALAM BALDI DI TAHAN

 


Sat Resnarkoba Polres Nunukan kembali menahan seorang penghantar methamphetamine dari Kabupaten Bone, Sulawesi Selatan (Sulsel) pada Isnin (05/06/2023), sekitar pukul 05.10 WITA.


Lelaki berinisial AS (50) itu ditahan Unit Narkotik Polis Nunukan di sebuah jeti tradisional, Jalan Hasanuddin, RT 04, Kampung Nunukan Timur, Daerah Nunukan, Nunukan, Kalimantan Utara.

Ketua Unit Siasatan Narkotik Polis Nunukan, IPTU Sony Dwi Hermawan berkata, AS disyaki menjadi penghantar dadah jenis methamphetamine yang ditangkap basah kerana dicekup membawa barangan terlarang itu dari Tawau, Malaysia.

“Dalam siasatan kami, kami melihat seorang lelaki berjalan melepasi jeti tradisional Kampung Nunukan Timur.

Sementara itu dia membawa baldi putih di tangan kanannya,” kata Sony Dwi Hermawan kepada TribunKaltara.com, Selasa (06/06/2023), 13.00 WITA.

Menurutnya, dalam pemeriksaan, baldi yang dibawa lelaki itu mengandungi sebanyak 23 bungkus plastik lutsinar bersaiz sederhana yang disyaki mengandungi narkotik kelas I, jenis methamphetamine.

"Paket itu mengandungi dadah jenis methamphetamine yang dibungkus dalam beg plastik hitam putih. Kemudian ia dibungkus dalam bentuk bungkusan dengan pita pelekat kuning dan putih," kata Sony.


Daripada pengakuan suspek AS, dia membawa methamphetamine dari Tawau, Malaysia untuk diserahkan kepada seseorang yang tidak dikenalinya di Nunukan.

"AS diarahkan oleh seseorang yang berinisial KB yang berada di Tawau. Terdapat seberapa ramai suspek dan bukti. Kita telah membawa 509.23 gram methamphetamine ke Ibu Pejabat Polis Nunukan,” katanya.


Bagi memastikan barangan yang dibawa AS adalah kristal methamphetamine, Sony mengakui telah menjalankan ujian menggunakan kit saringan am dadah dengan keputusan positif amfetamin.

Terhadap AS diduga Pasal 114 ayat (2) anak perusahaan Pasal 112 ayat (2) Undang-Undang Nomor 35 Tahun 2009 tentang Narkotika.

SUMBER: TRIBUNKALTARA.COM

Post a Comment

0 Comments