Ticker

6/recent/ticker-posts

MYAirline MEMPERKENALKAN LALUAN PENERBANGAN KE 3 DESTINASI TERMASUK SABAH

Syarikat penerbangan itu merancang untuk melayani tiga destinasi domestik awal dari Kuala Lumpur.


Syarikat permulaan Malaysia MYAirline akan melancarkan penerbangan komersial pertamanya mulai 1 Dis selepas menyelesaikan semua halangan kawal selia.

Laluan sulung LCC adalah domestik, menghubungkan Kuala Lumpur (KUL) dengan Kuching (KCH), Kota Kinabalu (BKI) dan Langkawi (LGK) dua kali sehari. Kekerapan penerbangan ke Kuching dan Kota Kinabalu akan meningkat kepada tiga kali sehari mulai 23 Dis.

MYAirline juga bercadang untuk berkhidmat di Kota Bharu, Pulau Pinang, Sibu, Tawau, Miri, Alor Setar dan Terengganu setelah mendapat kelulusan. Semua penerbangan akan dikendalikan menggunakan pesawat Airbus A320-200 dengan 180 tempat duduk dalam kabin kelas tunggal.

Perincian rangkaian pelancaran syarikat penerbangan itu datang selepas Suruhanjaya Penerbangan Malaysia memberikan lesen perkhidmatan udara pada 15 Nov. Ini berikutan syarikat penerbangan itu menerima sijil pengendali udara daripada Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia pada Oktober.

“Pengembara kini mempunyai pilihan yang berdaya maju untuk perjalanan udara di Malaysia kerana kemasukan kami akan merangsang lebih banyak permintaan perjalanan,” kata Ketua Pegawai Eksekutif MYAirline Rayner Teo.

"Kami akan meningkatkan kekerapan penerbangan kami apabila rangkaian domestik kami berkembang dan merancang untuk mula terbang di rantau ASEAN menjelang Q2 2023. Menyediakan kapasiti ini untuk komuniti akan menarik lebih ramai pelancong dan merangsang pertumbuhan pelancongan Malaysia."

MYAirline telah diperbadankan pada Januari 2021 dan dimiliki majoriti oleh Zillion Wealth Bhd. Syarikat penerbangan itu kini mempunyai lebih daripada 370 pekerja dan berharap dapat mencapai 500 orang menjelang akhir tahun.

Kemasukan syarikat penerbangan itu datang ketika industri penerbangan terus pulih daripada kesan wabak itu. Menurut data OAG, pasaran domestik negara kembali kepada 67% daripada tahap pra-COVID pada November 2022, manakala kapasiti antarabangsa berada pada 56% daripada tahap 2019.


SUMBER: ROUTES ONLINE

Post a Comment

0 Comments