Ticker

6/recent/ticker-posts

SEMBUNYI DADAH DALAM KASUT, POLIS NUNUKAN RAMPAS SYABU BERASAL DARI TAWAU

NUNUKAN - Usaha menyeludup dadah jenis methamphetamine dari Tawau, Sabah - Malaysia, kembali dibongkar Unit Siasatan Narkotik (Satres Narkoba) Polis Nunukan, Khamis (15/9/2022) di Dermaga Tradisional Aji Putri, Jalan Cik Dik Tiro , Nunukan Timur.


Ketua Polis Daerah Nunukan AKBP Ricky Hadiyanto melalui Ketua Unit Narkotik Iptu Muh Ibnu Robbani berkata, Satres Narkotik berjaya merampas 141.20 gram kristal methamphetamine daripada tangan seorang pemuda berinisial Y (26) yang cuba menyeludup dadah terlarang itu. barangan melalui laluan haram di Pulau Nunukan.

“Dalam pendedahan ini, kita menemui tiga beg plastik lutsinar bersaiz sederhana berisi narkotik jenis methamphetamine kelas satu seberat sekitar 141.20 gram,” kata Iptu Robbani kepada media ini.

Robbani menjelaskan, pendedahan ini bermula daripada laporan awam yang mengesyaki ada yang menyimpan dan mengawal narkotik, orang itu baru tiba dari Tawau, Malaysia.

"Berdasarkan maklumat ini, anggota kami menjalankan siasatan di sekitar Jeti Aji Putri, kerana maklumat suspek lelaki itu akan ke Nunukan. Kemudian sekitar jam 11.00 WITA, anggota kami telah mengamankan lelaki yang disyaki berinisial Y," katanya .

Daripada hasil carian, bukti ditemui sebanyak tiga beg plastik lutsinar berwarna yang disimpan dalam kasut yang digunakan penjenayah dengan butiran satu pek kasut kanan dan dua pek kasut kiri.

Ketika disoal siasat, dadah jenis methamphetamine itu diperoleh daripada seorang wanita berinisial I di Tawau Sabah, Malaysia.

Dirancang methamphetamine akan dihantar ke Sulawesi Selatan dan kemudian diserahkan kepada seorang lelaki berinisial I yang beralamat di Bulukumba dalam satu beg plastik bersaiz sederhana, kemudian dua pek lagi akan diserahkan kepada penerima dengan awalan A yang berada di Penjara Sulawesi Tenggara.

“Upah yang dijanjikan A hingga Y berjumlah Rp 15 juta jika berjaya membawa barang haram itu kepada mereka,” kata Robbani.

Untuk proses penyiasatan dan proses undang-undang lain, Y dan bukti telah diamankan ke Ibu Pejabat Polis Nunukan.

SUMBER: PUSARAN MEDIA

Post a Comment

0 Comments