Ticker

6/recent/ticker-posts

APPLE PAY DIPERKENALKAN SECARA RASMI DI MALAYSIA


Perkhidmatan pembayaran mudah alih Apple Pay kini tersedia di Malaysia dengan tiga bank sokongan iaitu Maybank, AmBank dan Standard Chartered.

Ciri yang disiarkan secara langsung untuk pengguna di Malaysia hari ini (9 Ogos) membolehkan mereka melakukan pembayaran tanpa sentuh dengan peranti iOS seperti iPhone dan Apple Watch.

Untuk berbuat demikian, pengguna perlu terlebih dahulu menyimpan butiran kad bank mereka dalam apl Wallet terbina dalam pada peranti iOS mereka. Setelah disimpan, mereka boleh mula mengesahkan pembayaran menggunakan Face ID atau Touch ID.

Untuk pembelian luar talian, pengguna boleh mengetik peranti untuk membuat pembayaran dengan NFC. Apple Pay juga boleh digunakan sebagai kaedah pembayaran dalam talian untuk platform seperti Shopee. Mereka juga boleh melihat sejarah pembelian pada apl Wallet.

Malaysia adalah negara kedua di Asia Tenggara, selepas Singapura, untuk mendapatkan Apple Pay.

Pertama kali dilancarkan untuk pengguna di Amerika Syarikat pada tahun 2014, syarikat itu mendakwa bahawa Apple Pay adalah kaedah pembayaran yang lebih selamat daripada menggunakan kad fizikal. Syarikat dalam Soalan Lazimnya berkata nombor kad dan identiti pengguna tidak akan dikongsi dengan peniaga, dan nombor kad sebenar tidak disimpan pada peranti atau pelayan Apple.

Pengguna memerlukan peranti yang serasi dengan Face ID dan Touch ID serta kemas kini iOS terkini untuk mengakses ciri tersebut. 

Post a Comment

0 Comments